12 december 2011

Jag hade en givande dag idag på jobbet. Jag fick en bra kontakt med en person i skattemyndigheten som är expert på förebyggande arbete och som samarbetar med kommuner.
Vi vet att egentligen vem som helst som uppfyller de mer eller mindre diffusa kommunala krav att utföra service och omsorgstjänster inom hemtjänster enligt LOV kan få tillstånd att göra det. Varför skriver jag "mer eller mindre diffusa" beror på att jag är ute efter tydligare och hårdare krav än dagens för att försäkra mig om kvalitétsnivån på verksamheten. Dessutom borde uppföljningsplanen vara känt redan vid beslutstilldelningen. Nu menar jag inte några standardmässiga meningar om att "en gång per år ska kvalitetsredovisningen inlämnas till kommunen" och att "medicinsk ansvarig sköterska ska ha kunna utföra tillsynsbesök" eller liknande. Utan mer omfattande plan med t.ex. samarbete med skattemyndigheten som hjälper kostnadsfritt att informera kommunen var tredje månad om arbetsgivaravgifter och dyl. har inkommit/betalats in till myndigheten. Helt fantastiskt service som vi absolut borde anlita! Vi vill inte hamna i samma sits som Nacka kommun som fick bryta sin kontrakt med ett oseriöst företag. När ryktet sedan sprids att Vallentuna är ytterst noga med sina kontroller så undviker oseriösa företag vår kommun och de seriösa får rimliga möjligheter att konkurrera på lika villkor. Visst låter det vettigt?

2 kommentarer:

Anonym sa...

fast menar Du det företag som heter som en "fågel" är det godkänt i vallentuna!

Jaana sa...

"Fågeln" hade visst fått sitt tillstånd sedan tidigare. Det här företaget har funnits i Nacka under ett annat namn. Tyvärr ger inte lagen oss rätt att stoppa dem om de uppfyller kraven på kommunens förfrågningsunderlag enligt Kammarkollegiet. (Kallas för valfrihet.)Men Sketteverket har en kostnadsfri tjänst som kommunen kan ha så vi kan lättare följa upp att företagen betalar arbetsgivaravgifterna och skatterna så som de borde.