2 februari 2012

Forskaren Pasi Sahlberg från Finland ger sin syn på de skolbekymmer vi har här i Sverige i Lärarnas tidning. Han säger:"Det största problemet i Sverige är bristande likvärdigheten, de ökande skillnaderna mellan skolors resultat. .... Fler kontrollstrategier kommer inte leda till bättre resultat." Han säger också att:" För mycket kontroll av lärarna skapar bara misstroende som gör att lärare inte vågar tänka nytt och självständigt. Det gäller i stället att skapa ett förtroende för lärarna och ge dem professionell frihet så att läraryrket blir attraktivt."

I Finland satsar man att ge tidigt specialpedagogisk hjälp om det behövs och enligt artikeln har var tredje elev fått det också, vilket kanske förklarar varför Finland har "en begränsad andel lågpresterande elever". Dessutom hade Finland de minska skillnaderna i resultat mellan olika skolor av alla deltagande länder i Pisa undersökningen.

Finland har enbart kommunala skolor och skolpolitiska förutsättningarna som t.ex. lärarutbildning, inträdeskrav - och procedur har varit likadant oavsett vilken regering har suttit i makten.

Jag vill absolut inte påstå att allt är perfekt i den finska skolan. Det är det inte, men det finns ett och annat vi skulle kunna ta lärdom av samtidigt som vi ska behålla och vidareutveckla svenska skolans styrkor. Jag har försökt väcka skolpolitisk debatt i Vallentuna i syfte om att lyfta dessa frågor på dagordningen och se till att vi politiskt skapar de bästa förutsättningarna så att elever utvecklas maximalt i våra skolor.

Förresten är Lärarnas tidning alltid läsvärd!

Inga kommentarer: