Jag har gått min grundskole- och gymnasieutbildning i Finland med samma betygssystem som mina föräldrar hade när de gick i skolan (= sifferbetyg från 4 till 10, där 4 är underkänt och 10 det högsta betyget). Det betygssystemet fungerar fortfarande i dagens skola och det finns inte, vad jag vet, några som helst ambitioner att ändra på systemet.
I Sverige har man nyligen introducerat ett nytt betygssystem som stressar ihjäl barn och ungdomar ( och lärare för den delen också). De högsta betygen innebär jämnt resultat från alla delkurser och om du nu råkar ha lite sämre resultat från en delkurs så får du säga adjö till högsta betyget och då gäller inte ens det näst högsta betyget heller nödvändigtvis. Är det rimligt och rättvist? Det finns fortfarande många lärare ute i skolorna som inte har fått någon som helst utbildning i nya betygssystemet eller som skulle behöva mer. Hur rättsäkert är betygssättningen i dag?
Jag är anhängare av kunskapskontroller men än så länge känns inte det nya betygssystemet varken tydlig eller rättvis. I kväll satt min son och repeterade inför historieprovet och dottern som har tenta i morgon. Jag ser deras oro och ångest över kommande provresultat när de egentligen ska läsa för livet. Jag studerar också men helt utan betygshets eller studiepoängsjakt. Och vet ni, jag lär mig i min egen takt och njuter av varje sekund! Det tycker jag att våra barn är också värda att uppleva.
15 april 2013
12 april 2013
Socialdemokraterna har alltid kämpat tillsammans med fackföreningsrörelsen för människans rätt att kunna försörja sig själv med sin lön. Vettiga löner och arbetsmiljö... Vi skrev ett antal år sedan en motion om rätten till heltid och möjlighet till deltid. Avslag blev det naturligtvis av majoriteten. De har aldrig drivit arbetstagarfrågor med hjärtat. Efter (S) kongressen har det blivit ännu viktigare att jobba för heltidstjänster i kommunal verksamhet. Det ska inte finnas en grupp kvinnliga medarbetare som inte kan försörja sig med sitt arbete utan tvingas skaffa ett jobb till eller dra konsekvenserna bl.a i form av lägre pension.
Det här ÄR en jämställdhetsfråga!!! År 2012 hade 64% av de anställda kvinnorna i kommunens tjänst heltidstjänst, 85% av männen hade heltid. DET ÄR INTE OK! Vi ska ha bemanning, schemaläggning och arbetsvillkor som möjliggör att även kvinnor kan ha heltidstjänster. Vad kommer detta att kosta i vårt (S) budgetalternativ? Inte nödvändigtvis ett öre mer än idag. Se Nynäshamn!
Det här ÄR en jämställdhetsfråga!!! År 2012 hade 64% av de anställda kvinnorna i kommunens tjänst heltidstjänst, 85% av männen hade heltid. DET ÄR INTE OK! Vi ska ha bemanning, schemaläggning och arbetsvillkor som möjliggör att även kvinnor kan ha heltidstjänster. Vad kommer detta att kosta i vårt (S) budgetalternativ? Inte nödvändigtvis ett öre mer än idag. Se Nynäshamn!
10 april 2013
Sossemor & co förbereder sig för fullt arbetet med alternativa budgeten i Vallentuna 2014. Utifrån våra nämndgruppers prioriteringar ska vi jobba vidare på nästa lördag. Det är inte svårt att komma med förbättringsområden i allianspolitiken men det svåra är att försöka hitta en gyllene nivå på skatteintaget. Det är inte lätt att pedagogiskt lyckas tydliggöra kopplingen mellan skattenivån och nivån på kommunal service. Ju lägre skatt desto mindre pengar till kommunens verksamhet. Att Vallentuna är en tillväxtkommun innebär i sanningens namn att det mer pengar kommer in i kommunens skattekista men också t.ex ökade investeringsbehov osv. Vi är inte ute efter att höja skatten i onödan, helst inte alls, men eftersom kommunen har levt efter en ersättningsmodell där kostnadsökningar ersätts bara till hälften med höjda ekonomiska ramar så har kommunal verksamhet fått under massor av år fått viss sorts besparingskrav på sig årligen. Det finns inte alltid det naturliga utrymmet för utveckling och ambitionshöjning i de ekonomiska ramarna. Ja, vi har en utmaning framför oss igen!
7 april 2013
Turerna kring kommunalrådets markaffärer fortsätter. Nya och nygamla uppgifter dyker upp i olika artiklar. Det är tydligt att granskning behövs, speciellt för att titta på ev. påverkan på tjänstemän.
Det hänvisas ofta till att både JO och SKL:s jurister skulle inte ha hittat några felaktigheter i detta. Jag är tveksam om det är riktigt. Jag vet att Svein Trytis anmälan till JO inte ledde till några åtgärder från JO:s sida. MEN det betyder inte att det inte skulle ha funnits anledning till att göra det. Jag har själv ringt till tjänstemän där. De har inte gett orsak till varför de inte gick vidare med anmälan. De behöver inte göra det enligt reglerna. (Om det var formaliafel i anmälan eller om händelserna var för gamla osv.) När jag sedan ställde min fråga om det ska tolkas att det inte är fråga om jäv (t.ex. delikatess- eller släktskapsjäv) så svarar de inte utan säger till mig att man kan lämna in en ny anmälan. Detta är vad jag personligen har fått höra i telefonkontakt med JO juristerna.
Det finns en annan feltolkning som cirkulerar i tidningarna och det gäller kontakten med SKL:s (=Sveriges kommunens och landstings) jurister. Det skrivs och sägs att kommunalrådets ev. jäv skulle ha testats där. Det jag har fått veta och har mailkontaktbevis på är att man har ställt frågan till SKL:s jurister om kommunalrådet är jävig att delta i beslutet i kommunfullmäktige när det beslutas om bostadsbyggnadsprognos. Och enligt jurister så är han inte jävig utan kan delta i det beslutet. Nu gör han inte det i alla fall. Men så vitt jag vet så har inte SKL:s jurister yttrat sig om Påtåkeraffären eller bostadsbyggnadsplanerna i Kristineberg (området strax söder om Påtåker). Det som jag vet som oppositionsråd är alltså att jävsfrågan inte har utretts ordentligt! Inte heller de påståendena om att han skulle ha påverkat tjänstemän på något sätt i samhällsbyggnadsförvaltningen när det gäller Påtåker (eller Kristineberg).
Detta är i allra högsta grad en fråga om etik och moral och hur det påverkar var och ens politiska handling. Etiska beslut fattar man först och främst själv och men naturligtvis hjälper ens partikamrater att vägleda om det verkar vara svårt. När det gäller den juridiska delen så behövs det sakkunniga som granskar den delen. Det saknas ju en kommunjurist i Vallentuna vilket vi har påpekat under ett antal år. Jag har inte juridiska kunskaper att avgöra om fel har begåtts. När det gäller den etiska delen så vet jag precis hur jag skulle ha agerat.
Det hänvisas ofta till att både JO och SKL:s jurister skulle inte ha hittat några felaktigheter i detta. Jag är tveksam om det är riktigt. Jag vet att Svein Trytis anmälan till JO inte ledde till några åtgärder från JO:s sida. MEN det betyder inte att det inte skulle ha funnits anledning till att göra det. Jag har själv ringt till tjänstemän där. De har inte gett orsak till varför de inte gick vidare med anmälan. De behöver inte göra det enligt reglerna. (Om det var formaliafel i anmälan eller om händelserna var för gamla osv.) När jag sedan ställde min fråga om det ska tolkas att det inte är fråga om jäv (t.ex. delikatess- eller släktskapsjäv) så svarar de inte utan säger till mig att man kan lämna in en ny anmälan. Detta är vad jag personligen har fått höra i telefonkontakt med JO juristerna.
Det finns en annan feltolkning som cirkulerar i tidningarna och det gäller kontakten med SKL:s (=Sveriges kommunens och landstings) jurister. Det skrivs och sägs att kommunalrådets ev. jäv skulle ha testats där. Det jag har fått veta och har mailkontaktbevis på är att man har ställt frågan till SKL:s jurister om kommunalrådet är jävig att delta i beslutet i kommunfullmäktige när det beslutas om bostadsbyggnadsprognos. Och enligt jurister så är han inte jävig utan kan delta i det beslutet. Nu gör han inte det i alla fall. Men så vitt jag vet så har inte SKL:s jurister yttrat sig om Påtåkeraffären eller bostadsbyggnadsplanerna i Kristineberg (området strax söder om Påtåker). Det som jag vet som oppositionsråd är alltså att jävsfrågan inte har utretts ordentligt! Inte heller de påståendena om att han skulle ha påverkat tjänstemän på något sätt i samhällsbyggnadsförvaltningen när det gäller Påtåker (eller Kristineberg).
Detta är i allra högsta grad en fråga om etik och moral och hur det påverkar var och ens politiska handling. Etiska beslut fattar man först och främst själv och men naturligtvis hjälper ens partikamrater att vägleda om det verkar vara svårt. När det gäller den juridiska delen så behövs det sakkunniga som granskar den delen. Det saknas ju en kommunjurist i Vallentuna vilket vi har påpekat under ett antal år. Jag har inte juridiska kunskaper att avgöra om fel har begåtts. När det gäller den etiska delen så vet jag precis hur jag skulle ha agerat.
5 april 2013
Jag vet inte om det är tecken på "mognad" (obs! Jag sade inte stigande åldern) men jag uppskattar dialogen med andra allt mer för varje dag. Jag märker hur mycket mer man lär sig, hur mycket mer man får uppleva, hur mycket bättre allt blir i samråd och i samtal med andra inom alla livets områden. Trots att jag har massor av tillfällen att prata med folk så kan jag sakna ett lugnt samtal utan vinststrävan. Jag menar att njutningen är själva diskussionen, inte det vem som vinner argumentationen. Inom politiken har man mycket fokus på att övertyga, visa fakta, försöka få andra att inse osv. Men att bara få vädra tankar med någon och få höra andras tankar kan vara en minnesvärd upplevelse. Jag önskar att få uppleva många sådana tillfällen.
S-kvinnostyrelsen i Vallentuna, som hade sitt lunchmöte idag, satt knäpptyst och lyssnade på Stefan Löfvens tal på TV. Jag kommer inte att referera till den utan uppmanar alla att lyssna på honom själv. Talet finns på min facebooksida och på partiets hemsida. Jag blev rörd av talet! Jag kände igen problemformuleringar han tog upp och jag föredrar de lösningar Löfven kunde erbjuda jämfört med (M)-ledda regeringens passivitet. Sverige har inte råd att ha människor arbetslösa. Inte heller har vi råd att låta elever misslyckas i skolan. Efter sex och ett halvt år kan vi gott konstatera att alliansen har inte lyckats med sitt uppdrag. Att sätta jobben först och satsa på företagandet och skolan kommer vi långt. Dags att byta till Framtid(S)partiet!
2 april 2013
Socialdemokraternas ordinarie partikongress börjar i morgon i Göteborg. Vår ordförande Ing-Marie Elfström är vårt kongressombud där. Alla kan följa kongressen via partiets hemsida www.socialdemokraterna.se Det blir väldigt långa och intensiva dagar med massor av motioner från hela Sverige som de ska ta ställning till. Det är nu partiets politiska inriktning slås fast. Det är inte Stefan Löfven som beslutar ensam utan det sker i hederlig demokratisk ordning via ombudsmannaomröstningar. Kongressen brukar visa sin makt speciellt vid aktuella "heta" ämnen. Årets hetaste frågor lär bli vinster i välfärden och nästa steg i föräldraförsäkringens fördelning i tre lika delar ( en för vardera föräldrar och en enligt familjens önskemål). Hoppas på kloka och genomtänkta beslut som kan ligga grund för fortsatt politiskt arbete på alla nivåer.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)