12 maj 2010

Var provvakt i eftermiddags i skolan. Hade lite tråkigt och började pyssla en pyramiddekoration som jag sedan hängde upp ovanför vita tavlan. Jag blev faktiskt ganska nöjd. Mina matteelever hade gjort dessa färgglada pyramider som inspirerade mig att börja skapa. Fröken hade lite roligt medan elever kämpade antingen med fysik- musik eller religionproven.

Det pågår franska filmfestival på Sture. Jag älskar franska språket men har tyvärr glömt bort mycket av det jag lärde mig på gymnasiet. Jag utnyttjar dock alla möjliga tillfällen att få lyssna på det språk och därför blir det säkert en fransk film för min del under helgen. Jag är fortfarande besviken på min högstadieskola i Finland för vid språkvalstillfället årskurs 7 fick jag inte franska som var mitt första hands val utan tyska och därmed fick jag vänta till gymnasiet innan jag kunde välja ett nytt språk till. Egentligen innerst inne är jag tacksam för alla språkkunskaper jag fick under min skoltid. Elever har mycket mer kapasitet att lära sig olika språk än vad Björklund påstår. Naturligtvis ska alla elever i Sverige kunna t.ex engelska på gymnasienivå (så att de får grundläggande högskolebehörigheten).

Inga kommentarer: