10 december 2013

En kort fundering efter förra veckans Pisa resultat (= årskurs 9 elevers studieresultat i matematik, naturvetenskap och läsförståelse jämfört med andra länder). Tror man verkligen att lärarens status och elevers kunskapsnivå höjs med att man kan få lärarlegitimation/behörighet att undervisa och betygssätta utan ämnesstudier? I början av december blev det möjligt att söka legitimering i ämnen som man har undervisat minst 8 år som obehörig lärare. Det är helt tokigt hur hela ambitionen med lärarlegitimationen bortkastas med detta kryphål. Det innebär ju i praktiken att utbildning lönar sig inte. Att ämnesstudier kan inhämtas med att undervisa. Det kommer att ta låååååång tid innan vi ser vändning av studieresultaten i svensk skola!!! Jag ställer igen mig själv en fråga: vill jag att min son får fysikundervisning av en lärare som har undervisat i ett ämne eller vill jag att läraren har ämnesstudier i ämnet? Vad är skolkvalitet för mig? Jag vet vad jag skulle svara!

2 kommentarer:

Sossesyster sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Sossesyster sa...

Ja all forskning visar att nyckeln till ett bra liv är en bra skolgång. Hur länge måste vi upprepa detta?!
Ser fram emot nästa blogginlägg!