19 oktober 2014

I väntans tider!

Denna helg hann jag jobba lite i trädgården också och passade på och plocka in en del av de sista rosorna, röda naturligtvis :)

Jag läste en intressant artikel i veckans Vallentuna Nya med rubriken "Koalition stoppades". De förhandlingar om maktövertagandet med KD med i gruppen som tidningen hänvisar till  har jag inte upplevt ens i drömmen. Det är sant att vi/(S) vill gärna jobba över blockgränsen för att få bl.a. skolfrågor och miljöfrågor på dagordningen på högsta ledningsnivån. Och jag ser inga politiska hinder för att detta inte skulle lyckas med (C), (FP) och (MP). Sedan är de andra faktorerna som verkar spela större roll än vad jag har riktigt förstått. Om det sedan gäller liknande saker som Stig Nymans poster i Landstinget vet jag inte.

Jag erkänner ärligt att jag är så naiv att jag vill tro att det är de partiernas politiska ambitioner= vallöften som ska spela störst roll och det ska styra val av samarbetspartner på lokalnivå. Om (C) och (FP) efter ett antal mandatperioder i Örjan Lids allians tycker ha nått tillräckligt och är nöjda med alliansens resultat så respekterar jag det, (även om jag inte förstår det.)

Än så länge har Örjan Lid (M) inte kunnat presentera nya styret i Vallentuna. Om han inte lyckas med det så har Socialdemokraterna ett utmärkt alternativ.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hur kan ni ställa upp på att sparka ytterligare en kommundirektör?
Finns det inga gränser för hur mycket vi Vallentunabor ska behöva betala i avgångsvederlag och rekryteringskostnader?

http://www.mynewsdesk.com/se/vallentuna/pressreleases/kommundirektoeren-i-vallentuna-avgaar-1072867?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=Alert&utm_content=pressrelease

Jaana sa...

Vi var eniga i personalnämnden att byta kommundirektör nu inför en ny mandatperiod.
(S) har inte varit involverad i skrivande av anställningsavtal. Jag föredrar tidsbegränsade anställningar för de högst betalade chefsposterna med möjlighet för förlängning.

Anonym sa...

Bra jobbat, hoppas ni är nöjda nu... Ingen kommundirektör, ingen samhällsbyggnadschef, ingen miljöchef...man saknar ord!

Anonym sa...

Varför finns det ingen opposition i Vallentuna?
Har Örjan Lid hållhake på er alla?
Förstår ni inte hur personalen mår när da aldrig kan känna någon arbetsro och trygghet?
Tucker du inte alls att du själv är ansvarig för detta?

Jaana sa...

Oppositionen finns!!! Oppositionen är INTE detsamma som att säga emot majoritet varje gång de kommer med ett förslag. För oss är opposition praktiskt politik, sakfrågor, idéer, ambitioner. Personalpolitik är ytterst viktigt område men just i denna fråga om att söka en ny kommundirektör är vi överens om med majoriteten.
Det känns bra att du som kommuninvånare är så nöjd med Roland Beijer att du vill att han ska fortsätta även efter att han ha uppnått pensionsålder.
Örjan Lid har inget hållhake på oss. Vi fattar själva våra egna beslut.