10 december 2014

Kollektivtrafik!

Ersättningsbussar! Jag har totalt tappat förtroendet för SL! Jag ser allt fler gamla, slitna bussar i trafiken, tidtabeller som inte hölls, ersättningsbussar som inte ersätter någonting. Trasiga bussar som leder till bussbyten mitt i den värsta morgonrusningen. Jag är så trött på att vi som är beroende av en fungerande kollektivtrafik hänvisas till att ta taxi när bussar och tåg inte fungerar. Det är absolut fel att förvänta sig att alla har råd att pröjsa taxiresor hit och dit även om man får pengarna tillbaka senare. Alternativet är att man står snällt och väntar (och fryser och är både hungrig och kissnödig) på den ersättningsbussen som inte dyker upp.

Vissa dagar funderar jag på att jag tvingas att bli bilist, öka co-utsläpp, förlänga bilköerna på morgonen och på kvällen trots att jag inte vill. Jag vill läsa eller ta min powernapp  på tåget/ bussen före kvällens möten. Kollektivtrafiken måste fungera! Vi måste ha moderna fordon och vagnar. Vi måste kunna nyttja hela länet som arbetsmarknad eller som ett handelsområde samtidigt som vi ska höja miljöambitionen. Det går inte ihop utan fungerande kollektivtrafik!

2 kommentarer:

Mats sa...

Det är många som har tröttnat på SL:s usla ersättningstraffik. Detta har lett till stora köer på arningeleden, norrotsleden och gamla vägen genom täby kyrkby eftersom massa folk tar bilen istället.
Tyvärr är detta ett bra bevis på hur mycket SL struntar i oss resenärer.

Jaana sa...

Det här är en viktig fråga som jag hoppas på att alla partier i Vallentuna kan arbeta tillsammans om. Nanna Wikholm, Trafiklandstingsråd i opposition kommer och besöker Vallentuna i april. Det blir ett öppet möte där alla intresserade kan komma och prata om de bekymmer vi har här i Vallentuna och också om våra förbättringsförslag.
Jag har också föreslagit alliansen att vi skulle bilda en politisk tillsatt grupp som skulle bereda dessa frågor inför våra möten med SL. Vi måste bli mycket tuffare och bättre på att framföra våra åsikter till SL.
Samtidigt tror jag på att en direkt politisk förankring till Landstingspolitiker gör en skillnad. Om alla Vallentuna politiker gör det till sitt respektive parti så måste de börja lyssna på oss.