Moderaterna var ute och patrullerade idag (lördag) i Vallentuna centrum. Jag förstår att de vill vara nårbara och synliga på lördagar men jag får en otäckt känsla när jag ser de gå två och två lite som om de skulle kontrollera något. Kontrollera åsikter eller visa att detta är deras territorium och se till att sossarna ska inte få möjlighet att öka i antal, visa sin överlägsenhet. Jag vet att det låter konstigt, vilket det också är. För mig representerar de gula jackorna någonting så ... icke solidariskt. Jag vill poängtera att nu menar jag deras ideologi och kanske ännu mer deras praktiska politiska handling eller oftast bristen på den, INTE DE PERSONER som företräder detta.
Förresten kom Ing-Marie (vår ordförande) på en idé som kan faktisk lindra dessa "allergiska reaktioner" hos mig och som kan ha förebyggande effekt även hos andra likasinnade. Vi får se , jag ska testa den på våren!
31 oktober 2010
27 oktober 2010
Jag håller på att bli riktigt förbannad på borgerligheten hur de behandlar våra motioner. Jag funderar på vem jag ska kontakta och be hjälp om att UNDERVISA dem hur man bereder och svarar på motioner. Detta är ingen kurragömma lek, detta är seriöst politiskt arbete vi försöker bedriva och gång på gång blir behandlade på detta vis. Det driver mig till vansinne!!!!!!!!!!!!!!!!
(Berättar mer imorgon när kommunstyrelsens arbetsutskottsmöte är över.)
(Berättar mer imorgon när kommunstyrelsens arbetsutskottsmöte är över.)
26 oktober 2010
Veckans MittiSteget tar upp en fråga som vi sossar lyfte fram under valrörelsen: låga andelen förskollärare i förskolorna i Vallentuna. Val av rubrik "Lång pendling avskräcker, högskoleutbildade förskollärare tackar nej till jobb i Vallentuna" kan jag verkligen ifrågasätta. Det är inte så att alla förskollärare bor någonstans långt borta och orkar därför inte åka till Vallentuna. Det bor många förskollärare i kommunen som har tagit jobb i grannkommuner för att de tjänar bättre där och har andra vettiga arbetsvillkor som t.ex. tillräckligt med planeringstid. Det här är ett resultat av flertaliga "effektiviseringar" i kommunal verksamhet under många år och den dystra sanningen är att en barnskötare ÄR BILLIGARE än förskollärare. Vi hävdar med bestämdhet att en förskola utan förskollärare är INTE en förskola, precis som en skola utan lärare är inte en skola även om mattanten och vaktmästaren finns.
Dessutom tror jag inte heller på att vi som bor i en storstadsregion skulle bli avskräckta av långa arbetsresor. Det är vi vana vid. Roland Beijer, barn- och ungdomschefen åker själv dagligen från stan hit till Vallentuna för att hans arbetsvillkor är tillräckligt lockande. Om vi vill skapa de bästa förutsättningar för våra barn att börja sitt livslånga lärande i en förskola med duktiga och kompetenta pedagoger så gäller det att skapa tillräckligt lockande arbetsvillkor för dem.
Dessutom tror jag inte heller på att vi som bor i en storstadsregion skulle bli avskräckta av långa arbetsresor. Det är vi vana vid. Roland Beijer, barn- och ungdomschefen åker själv dagligen från stan hit till Vallentuna för att hans arbetsvillkor är tillräckligt lockande. Om vi vill skapa de bästa förutsättningar för våra barn att börja sitt livslånga lärande i en förskola med duktiga och kompetenta pedagoger så gäller det att skapa tillräckligt lockande arbetsvillkor för dem.
24 oktober 2010
23 oktober 2010
Lärartätheten är lägst i friskolor som är vinstdrivande och allra lägst är det i de stora skolkoncernerna som i Kunskapsskolan (5,9 lärare/100 elever) och i Vittra (5,9lärare / 100 elever). Detta enligt Lärarförbundets facktidning. I kommunala skolorna ligger lärartätheten på 7,9 lärare per 100 elever. Ideella föreningar har den högsta lärartätheten på 8,6/100.
Man behöver inte ha så himla många hjärnceller i huvudet för att kunna förstå att de utländska riskkapitalbolagens främsta intresse ligger INTE på att aktivt delta i svenska barns och ungdomars kunskapsutveckling utan intresset finns på hur man på bästa möjliga sätt kan "effektivisera" undervisningen så att den ekonomiska utdelningen blir det största möjliga. Eftersom personalen är den största kostnaden så har de arbetssätt där lärare hämtar färdiga timplaneringar på nätet för att minska planeringstiden samtidigt som man t.ex. minskar pedagogernas och elevernas möjlighet till att skapa lektionsinnehåll som passar just dem (kallas för kreativitet och elevinflytande).Och läraren kan då ha fler lektioner och vara mer med barnen och då behövs det färre anställda och det innebär fler kronor i koncernkistan.
I skolverkets rapport konstaterar man att lärartätheten har betydelse för grundskolans resultat speciellt för de yngre barn.
De fristående skolorna har elever som till större del har föräldrar med högre utbildningsbakgrund än barn i de kommunala skolorna. Fristående skolor har alltså mer studievana elever vilket förklarar det att trots lägre lärartäthet uppnår förhållandevis bra betyg.
Hur lärare i de vinstdrivande skolorna upplever sin vardagliga arbetssituation vet vi ytterst lite om p.g.a att de fristående skolorna omfattas inte av meddelarfrihet och får därmed inte yttra sig negativt om sin skola, annars riskerar de bli uppsagda på grund av bristande lojalitet. Det vi vet att personalomsättningen är högre i de skolorna än i kommunala. Hmm undra om det har någonting med arbetsbelastning att göra....?
Man behöver inte ha så himla många hjärnceller i huvudet för att kunna förstå att de utländska riskkapitalbolagens främsta intresse ligger INTE på att aktivt delta i svenska barns och ungdomars kunskapsutveckling utan intresset finns på hur man på bästa möjliga sätt kan "effektivisera" undervisningen så att den ekonomiska utdelningen blir det största möjliga. Eftersom personalen är den största kostnaden så har de arbetssätt där lärare hämtar färdiga timplaneringar på nätet för att minska planeringstiden samtidigt som man t.ex. minskar pedagogernas och elevernas möjlighet till att skapa lektionsinnehåll som passar just dem (kallas för kreativitet och elevinflytande).Och läraren kan då ha fler lektioner och vara mer med barnen och då behövs det färre anställda och det innebär fler kronor i koncernkistan.
I skolverkets rapport konstaterar man att lärartätheten har betydelse för grundskolans resultat speciellt för de yngre barn.
De fristående skolorna har elever som till större del har föräldrar med högre utbildningsbakgrund än barn i de kommunala skolorna. Fristående skolor har alltså mer studievana elever vilket förklarar det att trots lägre lärartäthet uppnår förhållandevis bra betyg.
Hur lärare i de vinstdrivande skolorna upplever sin vardagliga arbetssituation vet vi ytterst lite om p.g.a att de fristående skolorna omfattas inte av meddelarfrihet och får därmed inte yttra sig negativt om sin skola, annars riskerar de bli uppsagda på grund av bristande lojalitet. Det vi vet att personalomsättningen är högre i de skolorna än i kommunala. Hmm undra om det har någonting med arbetsbelastning att göra....?
22 oktober 2010
Det finns säkert flera sätt att förbättra sin arbetsmiljö och arbetsvillkor på jobbet. Ett beprövad och effektiv "metod" är att jobba fackligt. Ju fler är med desto lättare går det att få igenom förslag och idéer. Det finns arbetsgivare som inte har de anställdas välbefinnade i sitt intresse men en stark facklig yrkeskår kan åstadkomma ett och annat även i en sådan situation. Och vem vet bättre än de anställda om hur och vad man ska åtgärda? Jag har tur att få jobba på ett ställe där ledningen är välinförstådd att framgång och resultat jobbas fram av oss. Trots det är det klokt att förtydliga och fastställa vissa arbetsvillkor i ett lokalt kollektiv avtal. När minnet sviktar är det bra att ha allt skriftligt!
19 oktober 2010
Jag håller på och läser Susanna Alakoskis och Karin Nielsens bok om Klass och klassresor. Det gör ont att läsa om de skillnader/orättvisor som fanns och som fortfarande finns mellan olika samhällsklasser. Det är oerhört modigt att skriva om sin arbetarklassbakgrund och om de livsvillkor det innebär. Jag undrar om de som är födda i medel- eller överklassen förstår på riktigt vad det innebär.
Jag skriver och berättar gärna ett och annat men jag klarar inte av (ännu) att skriva om min klassresa. Men jag har kraft och vilja att kämpa så att allt fler kan göra sin klassresa.
Jag skriver och berättar gärna ett och annat men jag klarar inte av (ännu) att skriva om min klassresa. Men jag har kraft och vilja att kämpa så att allt fler kan göra sin klassresa.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)