18 februari 2010

Bostäder!

Mycket lyckad eftermiddag! Kommunstyrelsens arbetsutskott hade en gemensam seminarieeftermiddag med de byggföretag som skall bygga området "Åby ängar" i centrala Vallentuna med ca. 450 bostäder. Syftet var bl.a att tydliggöra politikens intentioner när det gäller gestaltning/utformning och hållbart byggande. Där borde det inte finnas några frågetecken kvar efter dagens möte.

Som oppositionsråd i en kommun där de unga och de äldre har ingenstans att flytta till när villaboendet har blivit "för mycket" tog jag upp behovet att ha mindre lägenheter och även behovet att ha olika upplåtelseformer än enbart bostadsrätter och villor. Och då menar jag naturligtvis på bristen av hyresrätter. Då var Elwe Nilsson snabb på att påpeka att jag borde inte föra partipolitik där. Vad skulle jag då göra där? Jag satt där som vald politiker som skall föra den politik jag är vald för, ingenting annat. Det är inte konstigt att det inte byggs hyresrätter i kommunen om man inte ens tar upp frågan på de möten där man träffar byggföretagen.

Här hade majoriteten ett utmärkt tillfälle att tillsammans med socialdemokratin ta upp behovet av hyreslägenheter och diskutera möjligheter att tillsammans med byggföretagen arbeta fram sådana i detta område. Elwe ville inte det! Här byggs det minsann bara för vissa. Gå nu inte och tro på deras vallöften om att bygga hyreslägenheter i valrörelsen på hösten.

Läs gärna Sigtunas program för bostadsbyggande i Sigtuna kommun 2010-2014. Jag hittade det idag på Boverkets sidor. Helt fantastiskt arbete! Det är precis det jag menar Vallentuna borde också göra när jag skrev min motion om att ta fram riktlinjer för bostadsbyggande i kommunen. Ja, den motionen föreslås att avslås på måndagkväll på Kommunstyrelse.

Inga kommentarer: