13 juli 2012

Jag är absolut inte någon expert på fotboll men Zlatans flytt till Paris känns som om han fick gå om två årskurser i skolan. Det känns inte rätt lag för honom. Får han verkligen den utmaningen han behöver för att kunna prestera på toppnivå och hitta glädjen i det han gör? Jag är tveksam. Det här ska inte bara handla om miljoner kronor. Handel med duktiga idrottare på den europeiska fotbollsmarknaden. Vad blir Zlatans marknadspris? Till vilket pris? Men som sagt, jag kan inte mycket om fotboll och den enda franska spelaren som har fastnat i mitt huvud spelar inte längre. Zidane verkade vara en spelare med karaktär i positiv mening.

Läser i DN till min stora förvåning om Arbetsdomstolens dom där de har gått i Kicks och Polarn O Pyrets linje mot Handels. Polarn O Pyret- företag har fått rätt i att tvinga en anställd att gå ner i tid samtidigt som en nyanställd arbetskamrat har fått mer timmar. Och när hon inte accepterade detta, sades hon upp pga arbetsbrist! Finns det ingen anställningstrygghet alls på arbetsmarknaden? Ska man inte kunna försörja sig med en anställning? Det blir svårt med deltider, ofta kombinerade med låga löner. Att arbetsgivaren hänvisar till kompetensen på den sist anställda, visar tydligt arbetsgivarens bristande ambitionsnivå att erbjuda kontinuerlig kompetensutveckling till sina anställda. Om den nu uppsagda medarbetaren hade fått utbildning/kompetensutveckling som företaget behövde skulle de aldrig hamnat i denna situation. Det har ju skrivits om Arbetsdomstolens domare under de senaste åren och om hur de dömer, vilka chanser facken har med vissa domare osv. Dystert läsning!


Inga kommentarer: