18 september 2014

Valresultat!

Efter "onsdagsräkningen" ser valresultatet positiv ut för Socialdemokraternas del i Vallentuna. Vi fick +3,9% mer röster än i valet innan. I alla 17 distrikt i Vallentuna har vi gått framåt, exempelvis i Vallentuna NÖ fick vi +8,1% samtidigt som moderaterna gick back med 11,4%. Även i Lovisedal fick vi +6,2% (M -11,5%). Sammanlagt gick M back med -9,1%!!! Min egen valanalys är att folk är trötta på moderatstyre som inte ser eller besvärar att utveckla hela kommunen och alla verksamhetsområden.Behoven har fått vänta och då har både individer och fast egendom fått lida.

Vallentuna är inte längre en tydlig moderat kommun vilket är positivt för kommunutvecklingen. Det är jag säker på. Vi har 10 mandat och M har 12. Ingen av dessa partier kan styra utan stöd av andra partier. Moderatledd allians (+KD, FP,C) har styrt de senaste åtta åren. Av valresultatet att läsa så är inte kommuninvånare nöjda med deras resultat. I de hundratals samtal jag har haft under valrörelsen är det väldigt många som vill ha förändring, helst över den gamla blockgränsen. Det vill vi också. Vi vill ha ett handlingskraftigt styre som ser kommunens behov och kan identifiera de viktigaste utvecklingsområden. Och det viktigaste: att börja jobba!!!

Jag tackar alla som röstade på oss! Jag tackar också mina partikamrater för en fantastisk valrörelse. Jag njöt verkligen av att få vara ute hela dagarna och träffa kommuninvånare och få höra deras bekymmer och svara på deras frågor. Ungdomarnas intresse för politik är det inget fel på. Vi valarbetare var stundtals svettiga i att hinna med att svara på allas frågor. Kampanjen resulterade också nya medlemmar som vi speciellt välkomnar till vårt arbete att bygga framtidens Vallentuna tillsammans med oss.


Inga kommentarer: