18 oktober 2013

Jag märker med jämna mellanrum att det finns felaktiga eller åtminstone bristfälliga kunskaper om hur det är att vara en fritidspolitiker. Den största felaktigheten är att fritidspolitiker tjänar mycket pengar. Det gör de inte!!! Fritidspolitiker jobbar med politiken på sin fritid, kvällar och helger. För de allra flesta är mötesarvodet det enda arvodet. Det ligger idag på ca. 600kr minus skatt. Om du sitter i en nämnd så förväntas du delta också i partiets interna möten (hos oss i S: i kommunala gruppen, i medlemsmöten, nämndgruppens förmöte och alla utåtriktade aktiviteter). Det är bara det riktiga nämndmötet som ger arvodet. Allt annat partiarbete är frivilligt och gratisarbete. Det är alltså inte pengar som är vår drivkraft utan det är ideologin och förbättrings- och utvecklingsivern som driver oss.

Den andra felaktigheten är att vi skulle vara på något sätt "speciella". Vem som helst kan engagera sig i lokalpolitiken med eller utan kunskaper om hur det funkar. Man lär sig så småningom.  Man blir medlem via partiets hemsida och kommer på medlemsmöten. På det sättet lär medlemmarna känna dig och ser dina styrkor och hör dina idéer. När det då blir dags för nominera för ett uppdrag i en nämnd eller i fullmäktige så ger dina partikamrater kanske dig sitt förtroende för att göra det. Det krävs inte meritförteckning eller akademiska examen men de är inte ett hinder heller. Det som är viktigast är vem du är med dina livserfarenheter och kunskaper. Och naturligtvis att du delar våra ideologiska värderingar.

Man kan också bli medlem utan att behöva engagera sig. Stödmedlemmar har en viktig roll som stöd och styrka bakom vårt agerande. Några ringer eller besöker mig/oss med sina råd, idéer eller ger en uppmuntran, tack eller en styrkekram för fortsatt kamp. Vi är en stor grupp av väldigt olika personligheter och erfarenheter. Nya  krafter är varmt välkomna att delta. Det är alltid bättre att engagera sig än att gnälla hemma i kammaren.

16 oktober 2013

Som kommunstyrelsens ordförande kan Örjan Lid (M) plocka bort ärenden från dagordningen om han så vill men han kan också lägga till ärenden som han tycker ska finnas med. Vi i opposition kan visserligen föreslå att ärenden tas upp på dagordningen men genom årens lopp har vi märkt att det har inte funkat optimalt för oss. Vårt sätt att få våra saker på dagordningen är att skriva motioner. Nackdelen är att motionsförslag kan hamna i en byrålåda ett antal år om ärendet är "känslig"för majoriteten. Ett exempel av sådana är vårt förslag om att arbeta fram en markanvisningspolicy för Vallentuna kommun. Den har vi fått vänta på så gott som två år.

Det håller på att bli ett riktigt kännetecken för (M) att låta vissa beslut och processer fortsätta att ske enligt oklara oskrivna rutiner. Politiken har inte besvärat sig att jobba fram riktlinjer eller policyn som skulle ge klarhet, tydlighet hur beslutsprocessen ska gå till och vilka faktorer får lov att spela in och vilka inte. Jättesynd tycker vi naturligtvis.

Markanvisningspolicyn skulle kunna reglera om vilken mark ska vi sälja, när ska vi sälja den (ex. råmark eller när marken är detaljplanelagd), på vilket sätt ska säljprocessen se ut i olika situationer, när kan det vara berättigad att hyra ut mark osv. Alltså skapa likvärdiga och transparenta regler för alla och samtidigt kunna behålla politiskt styrning så att det byggs det vi vill och ingenting annat.

På måndag på kommunfullmäktigemötet ska detta ärende tas upp för beslut.

10 oktober 2013

Lärarförbundets årliga ranking över Sveriges bästa skolkommun ger plats 176 till Vallentuna. Jag blir överraskad av att Vallentuna är på 275:e plats av 290 när det gäller utbildade lärare. Jag har ställt den här frågan flera gånger tidigare i olika sammanhang och jag har fått svar att vi har hög lärarbehörighet. Nu är det någonting som inte stämmer. Antingen har vi utbildade lärare eller sedan har vi inte. Vi kan INTE hamna på plats 275 med hög andel behöriga lärare.  Om detta nu stämmer så har vi ett problem att lösa för endast behöriga lärare får ge betyg och är garant för viss kvalitet.  Och i mina öron kan man inte vara behörig om man inte är utbildad.

Vi hamnar på plats nr 239 i lärartäthet. Det är också en annan överraskning för mig. Jag har haft den uppfattningen att vi har förhållandevis små klasser.

Det finns alltså anledning till att titta närmare på varför Vallentuna elevers skolresultat ligger under det förväntade resultatet. Hur kan vi förbättra år 9 elevers meritvärde? Får elever hjälp när de behöver det osv?

8 oktober 2013

Kom och lyssna på Gunvor Ngarambe  som berättar om FN:s Kvinnokonvention tisdagen den 8 oktober kl. 19.00 i Folkets hus !

6 oktober 2013

Vi har fått in nya medlemmar som är intresserade av att jobba aktivt för ett socialdemokratiskt styrt Vallentuna. Det är vi naturligtvis väldigt glada för. Dessutom har vi medlemmar som hitintills varit stödmedlemmar men som nu vill börja jobba för valvinsten 2014. En som vi redan har hunnit besluta om på senaste kommunfullmäktigemötet är Jerri Bergström som efterträder Tommy Eckelöv som gruppledare i fritidsnämnden.  Han kan föreningslivet, han har idéer och ambitionen att utveckla och förbättra och han är inte tyst. Ni lär bli bekanta med honom inom snar framtid. Flera duktiga partikamrater kommer att väljas till sina nya uppdrag under hösten. Om du har funderat på att ta steget till ett aktivt medlemskap (eller att bli stödmedlem) ta gärna kontakt med mig/oss.

Och nu helt annat: parkplanering, inspirationsbilder från Riga
Jag är väldigt förtjust i Rigas vackra parker. Allt är välskött, rent och tillgängligt. 
Vatten och konst spelar en viktig roll i parkområdet.
Där det ofta brister i många parker är att det finns alldeles för få bänkar. Så är inte fallet i Riga. Med jämna mellanrum finns det möjlighet att sätta sig antingen i skuggan eller i solen.
Det är klokt att satsa på stora perenner istället för ettåriga plantor. Växterna var större och mäktigare och man hade också lyckats välja växter med varierande färgskalan. Mycket vackert! 

5 oktober 2013

Jag brukar gå till jobbet på morgonen. Det blir en halv timmes promenad som jag verkligen behöver dagligen. Det har varit intressant att följa hur arbetet i korsningen har fortskridit. Sociodukten eller sossedukten som vi inom (S) kallar den för är snart färdig. Bänkar och en del växter finns redan på plats. Under de senaste dagarna har gångvägen från centrum till kyrkbacken fått sin sträckning. Politikens önskemål var en gångväg UTAN trappor och trots vissa initiala svårigheter  (exempelvis lutningen) så verkar det som man har klarat av den utmaningen. Vilken utmärkt idé det var med sociodukten! Ett grönt stråk till kyrkan och ända till Vallentuna sjön.    
Hösten är min årstid! Friska vindar, regn och dessa fantastiska höstfärger! Och även alldeles "nakna", lövlösa träd är vackra med sina mörka grenar och stammar som innehåller all den lagrade energin som sedan sprudlar ut nästa vår. Jag håller på och planerar en kortare vandring i Vallentuna före snön faller för att verkligen kunna njuta av allt detta. 


1 oktober 2013

Ur gårdagens kommunfullmäktigemötet var den största besvikelsen för mig personligen alliansens besvarande svar på min motion om att arbeta fram riktlinjer för fördelning av driftansvariga för nya förskolor. Det betyder att alliansen tycker att det sköts helt ok idag men att revidering av riktlinjer behövs. Låter rimligt! Problemet är att det finns INGA riktlinjer som man kan revidera.

Alltså när kommunen bygger nya förskolor så finns det en rutin som innebär att förskolor som finns i närheten av en kommunal skola drivs av kommunen och förskolor som inte finns i närheten av kommunal skola erbjuds till en annan intressent att driva. Den blir då enskilt driven förskola. Egentligen är även denna rutin lite feltänkt. Varför klarar de fristående förskolorna driva sin verksamhet även om de olika förskolorna ligger längre bort från varandra men kommunen inte skulle klara av det? Det gjorde ju kommunen innan majoriteten fick sin avknoppningsera i början av 2000-talet.

De dokument som jag har fått av kommunens tjänstemän och hittat själv bland gamla protokoll är följande:

1) Från 2002 Policy och regler i samband med etablering av friskolor i Vallentuna.
Just det... det låter som det skulle vara det dokument jag är ute efter men nej där står det inte ett ord om vilka faktorer ska spela in när flera fristående intressenter vill driva en nybyggd förskola. Hur man väljer bland dem som vill göra det lämnas till tjänstemän att fundera. Sedan kommer de till nämnden som fattar det formella beslutet.

Jag hittade ett exempel på hur valet av driftansvarig av Bällstalund gick till 2006. Där var det två faktorer som tjänstemännens förslag vilade på: det fanns redan en förskola med samma ägare i närheten och att de då hade lägst antal barn av de fyra som hade lämnat intresseanmälan. Var det verkligen de två viktigaste faktorerna enligt politiken?  Jag ifrågasätter inte det beslutet idag. Jag är ute efter kriterier, riktlinjer, faktorer som politiken har beslutat om och som de intresserade får veta innan beslutet tas. Öppen process så att alla vet i förväg det. Risk för spekulationer varför fick de och inte vi efteråt finns då inte.

Jag vill också lägga ribban på faktorer lite högre än på storleken av dem som redan finns i kommunen.
Man får ju en bild vad föräldrarna efterfrågar när de ställer sina barn i kö. Kommunen får också i vissa fall veta hur fristående förskolorna sköter sig, kvalitetsredovisningar, verksamhetsberättelserna, nöjd-kund resultat, finns det klagomål, antal pedagogiskt utbildade personer i verksamheten, kollektivavtal = hur de värdesätter sin personal osv. Kommunen kan då erbjuda det som marknaden efterfrågar och som uppfyller kommunens kriterier.

Jag fick också "Upprättande och övertagande av nyttjanderättsavtal gällande lokaler för förskole- och skolverksamheter" från 2004. I det dokumentet finns det bl.a. principen om att förskolorna nära kommunal skola ska vara kommunala förskolor och i annat fall enskild anordnare.

Tredje dokumentet som har med ärendet att göra är "Villkor för godkännande av enskild huvudman att bedriva förskola, fritidshem eller annan pedagogisk omsorg i Vallentuna kommun". Det är det dokument som jag är mest nöjd med men inte heller den har direkt med driftansvar av nya förskolor att göra.

Slutsatsen är att det saknas riktlinjer för val av driftansvarig när det gäller nybyggda förskolor. (S) har nu lyft fram problematiken och jag hoppas på att alliansen sätter fart på detta arbete trots det svala bemötandet i går på kommunfullmäktige.