10 oktober 2013

Lärarförbundets årliga ranking över Sveriges bästa skolkommun ger plats 176 till Vallentuna. Jag blir överraskad av att Vallentuna är på 275:e plats av 290 när det gäller utbildade lärare. Jag har ställt den här frågan flera gånger tidigare i olika sammanhang och jag har fått svar att vi har hög lärarbehörighet. Nu är det någonting som inte stämmer. Antingen har vi utbildade lärare eller sedan har vi inte. Vi kan INTE hamna på plats 275 med hög andel behöriga lärare.  Om detta nu stämmer så har vi ett problem att lösa för endast behöriga lärare får ge betyg och är garant för viss kvalitet.  Och i mina öron kan man inte vara behörig om man inte är utbildad.

Vi hamnar på plats nr 239 i lärartäthet. Det är också en annan överraskning för mig. Jag har haft den uppfattningen att vi har förhållandevis små klasser.

Det finns alltså anledning till att titta närmare på varför Vallentuna elevers skolresultat ligger under det förväntade resultatet. Hur kan vi förbättra år 9 elevers meritvärde? Får elever hjälp när de behöver det osv?

Inga kommentarer: