14 augusti 2010

Vi har alla våra styrkor och våra svagheter. Det idealiska är om man kan hitta personer som kan komplettera varandra så att det blir välfungerande helheter. Idag fick jag uppleva en sådan fungerande helhet i vår dörrknackargäng. Resultatet var bl.a. flera mycket intressanta och givande diskussioner med Vallentunabor.

Den borgerliga politiken som drivs och har drivits under en lång tid i Vallentuna har resulterat att om man skiljer sig, blir arbetslös, ung vuxen eller bor för stort och vill ha en HYRESLÄGENHET så är det praktiskt taget helt omöjligt att få en sådan inom kommunens gränser. Detta är resultat av helt medvetet politik där man vill sopa bort hyresfolket till andra kommuner. Den borgerliga Vallentuna bygger för friska, förmögna och för de som har arbete. Alla andra är inte välkomna. Det är ingen idé att få mig att tro på något annat. Det finns ingen godtarbar förklaring för varför finns det bara 2,7% hyreslägenheter av alla bostäder i kommunen. Nya hyreslägenheter har inte byggts så länge jag har varit politiskt aktiv dvs. inte på de senaste tjugo åren.

Marknaden vill inte bygga hyresrätter, säger moderaterna. Det lönar sig inte, säger de. Jag bryr mig inte ett dugg vad marknaden tycker. Folk vill ha hyresrätter och jag ska fixa det åt dem!!! Att påstå att det lönar sig inte att bygga hyresrätter är bara trams. Det verkar som det är BARA i Vallentuna där det råder olönsamhet.Det byggs hyresrätter i andra kommuner runt omkring. Hur kommer det sig att där är det lönsamt men inte här? Jag är SÅÅÅÅ trött på att lyssna på dessa högervridna påståendena som saknar grund.

Jag frågar ert förtroende den 19 september att få börja bygga hyresrätter t.ex. med tomträtt i vår kommun.

Inga kommentarer: