13 november 2010

Jag är inte död. Socialdemokratin är inte död. Solidariteten, rättvisan och jämlikheten kommer ALLTID att leva. Allt prat om att socialdemokratin ska omvärdera sin politik, förnya sin politik... Vilka delar menar de då? Ska vi ändra vår syn om socialpolitik och apa efter (M) syn om vilka ska ha rätt till ersättning och rehabilitering från socialförsäkringen? Eller ska vi ha borgerligt sätt att tänka om boendet, vården, utbildningen... Jag förstår INTE vilken del eller delar är utbytbara i vår politik! I dagens DN stod det om fastighetsskatten och något om förmögenhetsskatten. Visst vissa delar tål tittas närmare på. Men samtidigt måste vi kunna vara ärliga och säga att då finns det si och så mycket MINDRE PENGAR i statskassan och då måste man minska någon annanstans. Vi har inte kunnat hitta sådana budgetposter/verksamheter där de hade varit klokt att minska resurserna i den storleken som fastighetsskatten ger inkomster i statskassan. Har vi gjort det nu??? Jag har inte. Jag står för vår politik! Vi har den absolut bästa politiken för alla anställda i Sverige och för de allra flesta småföretagare.

Jag har under de senaste fyra dagarna fått lära mig massor om kollektiva lärandet, om lönespridning, om tid för pedagogiskt utvecklingsarbete, om den låga lönenivån som lärare i Sverige har, om systematiskt arbetsGLÄDJEarbete, och några enkla streetdance steg osv. Jag har bekantat mig med massor av härliga, trevliga, kunniga personer från hela Sverige. Jag har fått inspiration att driva och lyfta fram skolfrågorna ännu tydligare i mitt politiska arbete.

Inga kommentarer: