19 april 2012

Första maj annonsen är nästan färdig. Jag är fortfarande tekniskt lite hjälplös men det finns kamrater som ställer upp i nödens stund och bidrar med sina kunskaper. På morgonen var jag på Sörabs styrelsemöte som hölls i Hagby anläggningen. Det var tyvärr inte en välkomnande lukt som mötte mig där men det glömdes snart bort när företagets årsresultat gicks igenom. Sörab är väldigt välskött företag med kunnig och ambitiös personal. Avfalls- och återvinningsfrågor är intressantare än man kan ana.
Fortsättning på sonens och min påsklovsresa till Rom.
Pantheon är också "ett måste" för Rombesökare. En tempel och gravplats som byggdes redan år 120-125 av kejsar Hadrianus. Hela det stora rummet kändes ljust trots att den enda ljuskällan är en öppning i takkupolen.

Här nedan ser ni en bild på matsalen i klostret. Enkelt men familjärt Det fanns en liten papperslapp med text "Vallentuna, 2 persone" på bordet och där var vår plats bland alla andra resenärer från olika länder. Många ungdomar och unga familjer.

Dessa silverfärgade gubbar som rörde sig bara om man kastade slantar i deras mössa tycktes inte höra till det antika Rom på något sätt. Men med de höga arbetslöshetsiffrorna som finns i Italien belönade vi även denna grupp med lite euro. En annan iakttagelse var att alla paraplyförsäljare tycktes komma från ett och samma asiatiskt land. Jag såg ingen köpa ett paraply trots lite regn emellanåt.

Flera tipsade om Piazza Navona. Bilden är inte riktigt bra för man får inte uppfattningen om torgets storlek och alla dessa konstförsäljare och turistmängden som fanns där. På den här piazzan testades sonens tålamod för jag ville stanna vid varje försäljare och titta noga på vad som fanns till salu. Naturligtvis fanns det också fontäner. Platsen användes för friidrottstävlingar under antiken.

Jag som är lite förtjust i Mariakulten blev mycket förtjust i denna målning på ett av husens fasad. Mycket vackert! Men en sådan passar bara att ha i Rom, ingen annanstans. Jag har inte hittat fakta om huset eller om målningen, tyvärr.

Kvällens sista bild känner de flesta igen, Fontana di Trevi, havsguden Neptunus med sina sjöhästar! Och visst kastade vi mynt över axeln för att försäkra oss att få se Rom igen. Förresten fanns det ett gott crepesställe precis i närheten av Fontana di Trevi. Ju det var FRÄMST sonen som ville smaka...















Inga kommentarer: