17 april 2012

Jag undrar om ni kan förstå hur det känns att få höra om hur man praktiskt genomför socialdemokratisk politik? Hur man kan förverkliga allt det vi i Vallentuna har skrivit motioner om under alla år? Hur man kan göra uppföljningar och utvärderingar om de genomförda idéerna och se hur väl det har funkat och utveckla idéer vidare? Att man kan se resultat av den genomförda sossepolitiken och vara stolt över det!

Ja, jag var i Sigtuna. Ja, jag fick höra bl.a. om deras bostadsbyggnads-, arbetsmarknads- och miljöpolitiska projekt. Jag var nära tårar flera gånger när jag insåg hur de arbetar utifrån invånarperspektiv, utifrån behov och låter sig inte stoppas av hinder utan envist hittar nya lösningar för kommuninvånarnas bästa. Någonting som vi bara kan drömma om i Vallentuna. Vilken entusiasm och glöd dessa politiker och tjänstemän delade! Det var inte minsann fråga om att tryggt förvalta utan här gällde det att utveckla, ständigt förbättra och ställa nya mål. Inte för deras egen skull eller eget intresse utan för kommuninvånarnas och kommunens bästa.

Det var så viktigt för mig att få höra att det är möjligt att bygga hyresrätter, att det går att bygga energisnålt, att det är möjligt att ställa KRAV t.ex. vid upphandlingar men det gäller att ha politisk vilja och ambition!!! Den viljan har jag inte sett hos borgerligheten, speciellt inte i (M). Jag blev så inspirerad och fick ny energi att orka fortsätta att lyfta fram våra förslag, visa att vi KAN och vi VILL!

Inga kommentarer: