19 maj 2012

De sjunkande skolresultaten i Sverige väcker allt mer diskussion i olika forum. Någonting måste göras att vända den nedåtgående trenden. Kommunerna kan inte svära sig fria från ansvaret. Vi (S) har lokalt lyft fram läskunnigheten i år 2 och nationella provresultaten i läsförståelsen i svenska i år 3.  Alldeles för många 8-åringar i Vallentuna kan inte läsa efter fyra terminer i skolan och sedan klarar de inte den förväntade nivån på läsförståelsen året efter. Läsningen är ju grunden till all inlärning. Där får man inte misslyckas!!! Inte en endaste elev!

Och hur ser det ut annars i skolvärlden:

Det satsas väldigt lite pengar på skolforskning i Sverige.
Lärarlönerna ligger ca. 10 000kr lägre jämfört med andra yrken med lika lång utbildningstid.
Arbetsmiljön i skolor och arbetsbelastning gör inte  läraryrket mer attraktivt.
Möjlighet till karriär inom yrket är minimal.
Att inte kunna erbjuda den hjälpen och stödet för de elever som behöver det gör inte det lättare att behålla de allra duktigaste kvar som lärare.

Alliansen i Vallentuna har åratal mer eller mindre accepterat situationen i skolan som om det inte gick att göra något åt det, som om det är "naturens lag" att ett antal elever inte uppfyller de nivåer som är fastlagda. (S) kan aldrig acceptera att vi redan i grundskolans lägre årskurser ge upp och låter nästan vart femte liten skolelev börja sitt livslånga lärande med att inte lära sig läsa. Vi har inte råd att nonchalera detta.


Inga kommentarer: