13 maj 2012

Några bilder till från Rom. Här de mäktiga pelare på Petersplatsen. 284 pelare i eller kolonner i dorisk stil som de egentligen kallas för.
Castel Sant'Angelo med bron Ponte Sant'Angelo ska forskas närmare vid nästa Rom besök.
Italiensk pizza! Så gooood!
Piazza della Repubblica
Den här scooterparkeringen hittade vi på vägen till Spanska Trappan.
Jag blev lite förvånad när jag lyfte blicken och märkte att träden vid vägkanten var apelsinträd. Nästan mogna frukter, fick inga på huvudet men risken måste var uppenbar.
Spanska Trappan, trots regnet så kryllade platsen av turister från världens alla hörn.
På Piazza del Popolo finns bl.a. dessa statyer med varghonan och Romulus och Remus som betraktas som ett symbol för Rom.
Även denna fontän finns på piazza del Popolo.
Precis som detta, Poseidon.
Jag brukar köpa små miniatyrhus från mina resor men denna gång blev det inte det. Jag fastnade för det här: SPQR= Senatus Populusque Romanus - senaten och det romerska folket). Denna förkortning används än idag på kommunala egendomar. Fin idé att markera allt från avloppsbrunnar till bussar , att tydliggöra kommunalegendom för alla. Det skulle jag har ingenting emot.Vi ska vara stolta över det vi har skaffat gemensamt och ta väl hand om dem.

Inga kommentarer: