20 maj 2012

Håkan Mossberg i Vallentuna nya skriver om Vallentunas Melodifestival i Nova i veckans tidning. I slutet av artikeln skriver han att "det känns bittert att de (=politiker) inte mangrant kommer för att uppleva resultatet av vad Nova och kulturskolan lyckas uträtta..." Håkan Mossberg vet att Socialdemokraterna har säkert under de senaste tio åren satsat mer på kulturskolan i sin skuggbudget än majoriteten har gjort. Vi har kämpat för att kulturskolans verksamhet ska vara tillgänglig även för ensamstående mamman med tre barn och inte bara för de förmögna som har råd att betala en av Sveriges högsta kulturskoleavgifter. För barns och ungdomarnas möjlighet att utöva kultur, musik, teater och konst ska inte vara beroende på föräldrarnas inkomstläge så som det är idag.

Visst känner jag mig träffad av hans ord. Jag brukar prioritera kulturskolans evenemang just för att jag njuter av det skaparglädje som kulturskolans elever förmedlar. Det är ingen ursäkt men dock en förklaring, att jag inte visste om Melodifestivalen.

Inga kommentarer: