18 augusti 2013

Om man tar hänsyn till att den allmänna prisnivån på (S)-kvinnors loppmarknad igår låg mellan 5-10kr/föremål så var dagens förtjänst på 1500kr helt ok. Pengarna skickas till Majblommans lokalförening.

Egentligen ska Majblommans verksamhet inte behöva finnas. Majblomman bekämpar barnfattigdom i Sverige. Deras verksamhet går ut på att täppa de hål som samhällets skyddsnät har när det gäller barn. Sorgerligt att det behövs. Barn som inte har råd att ha cykel eller barn som inte kan delta i fritidsaktiviteterna pga att ensamstående mamman inte har råd att betala terminsavgifterna eller träningskläderna.

Jag mår dåligt av att vi inte lyckas skapa ett samhället där barnen inte behöver lida pga. föräldrarnas ekonomiska situation. Att barn lär sig att inte visa mamman inbjudningskort till kompisens födelsedagskalas för de vet att det inte finns pengar till att köpa en present för att kunna tacka ja till inbjudan. Eller barn som skolkar från skolan när det är friluftsdagar för de allra flesta klasskamrater har valt att åka till fjällen vilket föräldrarna har betalat för och de som inte kan får gå på en långpromenad med de andra "fattiga" elever. De stannar man hemma istället. Det där är inte det samhälle jag vill ha! Inte någon annan heller, hoppas jag. Då gäller det att vi alla hjälps åt att ge lite extra så att barnen slipper starta sitt liv i vetskapen om att allt hänger på pengar, inte på intresset eller talang.

De få stunderna som jag har känt att jag orkar inte ta den här fighten igen med moderaterna om någonting så påminner jag mig själv om att vi/ (S) som största oppositionspartiet ska kämpa för barn och ungdomar till sista andetag. Vi ska arbeta för ett solidariskt, rättvist och likvärdigt samhälle för ALLA barn. För det gör inte moderaterna med sina höga avgifter ex. kulturskolan, dåligt underhållna skollokaler och gårdar, bristen på lekplatser osv.

Sossemors moderskänslor för dessa frågor som rör barn och ungdomar blir allt starkare och det är där jag  hittar min politiska motivation.

Inga kommentarer: