29 augusti 2013

Ordets makt, ordets styrka, ordets effekt och påverkan...

Det politiska och det icke-politiska ordvalet har ofta ett stort signalvärde. Det är naturligtvis självklart även om man inte alltid hinner  fundera över det i det dagliga bruket.  Jag märker att jag har blivit känsligare på ordvalet. Funderar varför någon har valt just det ordet och inte något annat. Vad vill den personen säga egentligen just med det ordet och vad den vill ha osagt.

Man kan lätt konstatera att det finns kulturella skillnader hur man tolkar ord. Och personella skillnader. Jag vill gärna tolka vissa ord på mitt sätt med mitt innehåll oavsett om det är fråga om politiska eller helt vanliga texter.  Man hittar det man vill, så att säga. Oftast gör det ingenting och andra gånger kan det få mer eller mindre lustiga konsekvenser. Det är inte alltid lätt att rätta till det i efterskott. I andra fall vill man inte heller ändra på det oavsett konsekvenserna för man vill se dessa konsekvenser.  

För att undvika missförstånd har jag försökt hålla en "Sossemor-linje" med ordvalet oavsett sammanhang. Säg vad du menar rakt och ärligt och försök sedan modigt bemöta konsekvenserna. Alltså minimera risken för missförstånd även om jag erkänner att i vissa lägen älskar jag att leka med orden.

Tack kamrater och ni andra för de orden som ger mig styrka och kraft! Hoppas jag lyckas välja de rätta orden för att visa er min tacksamhet och glädje.

Inga kommentarer: