25 augusti 2013

Sossemor läser veckans Vallentuna Nya- tidning med ett stort intresse. Lokaltidningarna är värdefulla informationskällor även för mig. Denna vecka finns det en artikel om Aktiviaskolan som idag finns i ett område som är detaljplanelagt som lättare industri. Kommunen ger inte tillstånd att bedriva skolverksamhet där. I samma fastighet finns redan andra verksamheter som inte kan betraktas som lättare industri. Bengt-Åke Grip är moderat ordförande i Miljö- och samhällsbyggnadsnämnden. Han verkar inte vara beredd att ändra på detaljplanen. Han säger också till tidningen att det är inte kommunens jobb att leta efter andra lokaler till Aktiviaskolan.

(M) ordföranden säger sig att han följer lagar och förordningar. Det är säkert rätt, åtminstone delvis. Det finns åtminstone en lag han inte följer, nämligen lagen om likvärdigheten.  Om man nu skulle granska alla gällande detaljplaner i kommunen så skulle vi hitta en och annan verksamhet som inte passar in. En detaljplan för Tellusområdet är ett praktexempel på det. Idag finns det massor av olika verksamheter inom Tellusområdet som inte överensstämmer med den gamla detaljplanen från 1970-talet. Den moderatstyrda kommunen har sett genom fingrarna åratal och fortsätter att göra så. Likvärdighet?

Påståendet om att det är inte kommunens jobb att söka alternativa lokaler är också sant. Men trots det vet vi att kommunen har jobbat hårt för att hitta lokaler exempelvis till den nyöppnade Internationella Montessoriskolan. Hur många tjänstemannatimmar har lagts ner till det arbete får jag nog aldrig veta, men jag vet att även den allra högsta (M) ledningen har ägnat flera timmar åt att möjliggöra att Montessoriskolan kunde starta nu i höst. Likvärdighet?

Jag följer också med ett stort intresse om hur markvärderingen vid Hagaskolan fortskrider. Och hur ett eventuellt nybygge av en ytterligare skola än Haga går till på Hagatomten uppe vid IP. Här förväntar jag mig i allra högsta grad likvärdig behandling av alla intressenter som kan finnas ute på marknaden. Självklart eller hur?

Ni ska absolut inte tolka mig fel och tro att jag är inte anhängare av alternativa driftformer och valfrihet. Jag har själv min lärartjänst i en fristående skola på Kungsholmen och min älsklingsson fick gå i den bästa förskolan (tyckte jag) i kommunen när han var liten, nämligen Montessori föräldrakooperativet.  Vad jag vill säga är att kommunen ska behandla sina invånare och olika intressenter likvärdigt.
Här tycker jag, att den moderatledda alliansen har ett förbättringsområde.

Inga kommentarer: