26 november 2023

Abbé Pierre

Igår åkte jag till ett köpcentrum lite utanför stadskärnan. Jag ville se om priserna var lägre där, vilket de var. Jag var i jakt på smördeg eftersom jag skulle vilja bjuda någonting finskt på sista dagen i café Sourire den 6 december då det också är Finlands självständighetsdag. Finska julstjärnor tänkte jag bjuda. De är enkla att göra och är typiskt finskt vid juletid. Bakplåtspapper och pensel för att pensla ägg på bakverken ska jag köpa idag. Det är tydligt att i denna studentlya har det inte bakats förr. Det saknas flera basredskap vilket är synd att lägga pengar på bara för några baktillfällens skull. Hoppas det går bra med testbak idag för något mer avancerad bak blir det svårt att genomföra för det finns inte ens visp eller en tillräckligt djup bunke att vispa i.  

Under min vistelse här har jag verkligen försökt se så många franska filmer som möjligt på bio. Igår gjorde jag ett val mellan filmen om Napoleon (tänkte mest som repetition av historiedelen av kursen) och Abbé Pierre- filmen som jag faktiskt inte visste någonting om. Jag valde Abbé Pierre -filmen mest för att jag är inte förtjust i krigs- och stridscener som jag anade finns det gott om i Napoleon-filmen. Filmen om Abbé Pierre var mycket bra  biografi om hans liv och jag förstod det mesta (ingen textning). Den berättade om mannen som kämpade för samhällets fattiga, hemlösa och utstötta. Han bildade Emmaus som finns i många länder idag även i Sverige. Mycket talande film vilken skillnad man kan göra med en stark vilja och med några likasinnade kompanjoner. 

Inga kommentarer: