18 november 2023

La pause


Man klarar av mer än man anar bara  man vill och är motiverad. Tid i för sig är en ständig bristvara i dagens samhälle även för mig som studerande. Jag har nyttjat hjärnan till maximum under den gångna veckan i samband med olika prov. Huvudet var varmt och kinderna sosseröda efter grammatikprovet i tisdags. "Det kokade i huvudet." Under en tidspress försökte jag hitta de rätta verbböjningar från minnet, de rätta konjunktiverna och försöka komma ihåg allt nödvändigt vid översättningar. Mitt tanthuvud fick jobba för fullt.  Men oj vilken lättnad efteråt! 

Lättnaden varade inte länge för nästa prov var bara två dagar efter alltså i torsdagskväll. Det var bara att byta anteckningsmappen och börja om med provförberedelserna. Just nu är det två veckors provfriperiod innan sista utmaningen. Den här pausen är efterlängtad och behövlig. Jag måste ju under dessa sista fyra veckorna hinna med att se mer av staden och njuta av dess atmosfär. Jag längtar hem samtidigt som jag känner mig vemodig när jag måste lämna Aix. 
 

Dessa bilder är från julmarknaden vid stora rondellen. Jag skulle snabbt förbi för jag har ju fått uppleva marknader tre gånger om veckan under hösten och har blivit lite immun mot dem men någonting av dessa miniaturfigurerna och husen drog mig till sig. Dem verkar var samlarobjekt där man årligen köper t.ex. några figurer till, en bro eller en väderkvarn. Julkrubbor fanns det många olika varianter men också typiska gamla miniatyrstenhus från landsbyggden. Så charmerande att en av dem fick lov att följa med mig hem trots strama studentbudjet. Den får ni se senare.



 

Inga kommentarer: