6 november 2023

Värme?


 Vart försvann den sydfranska sommarvärmen? Jag fryser inomhus. Den enda väggfasta "elementen" fungerar korta stunder och räcker inte alls att värma upp rummet samtidigt som det blåser in mellan balkongdörrar och dörrkarmar. Inga mattor finns vilket gör att fötterna blir snabbt jättekalla och tjocka strumpor och sommarskor på är nödvändigt. Hyresvärden trollade fram en extra värmefläkt vilket bidrar till att jag eventuellt klarar av att plugga inför kultur- och samhälle tentan utan att tänderna skakar. Så här har många som bor i dessa vackra, gamla stenhus. Svala och sköna på sommaren men på hösten/vintern är det en liten utmaning som jag tänker klara av naturligtvis.

Jag märker att jag använder fortfarande samma studieteknik som i min ungdom. Jag läser, för anteckningar, repeterar/ nöter in sakkunskaper. Tidskrävande och ytterst oklart om det ger resultat. Ungdomarna översätter hela sidor med google/translate-appen medan jag letar efter obekanta ord i min digitala ordbok en efter en. Jag vill ha viktiga saker på papper. Ungdomarna vill ha allt digitalt och blir småsura när det printas ut uppgifter i pappersform. 

De sista 40 dagarna består många skriftliga och muntliga prov och en inlämningsuppgift innan det blir dags att packa resväskorna och åka hem. Ni märker att jag räknar dagar inför hemresan. Jag uppskattar möjligheten att få studera utomlands men jag märker också hur mycket familjen och hemmet betyder. Jag vet att det inte är stekhett i Sverige heller och troligen får man elda i kaminen för att få riktigt varmt i hemmet under de kallaste dagarna på vintern men längtan hem växer för var dag. 

Inga kommentarer: