30 mars 2010

Tokigt det här med Vallentunas påsklov under denna vecka och jag har mitt lov under nästa vecka. Jag får dåligt samvete för sonens skull när jag har så långa arbetsdagar och vi kan inte göra roliga saker tillsammans. Jag får hitta på något på helgen.

Läste insändaren i Mitt i Steget om hemtjänstpersonalens arbetssituation. Modigt av de att skriva. Det har varit tyst alldeles för länge. Anställda i olika verksamheter i Vallentuna kommun har det enormt tufft efter flera års besparingar. De måste räcka till så många fler, hinna så mycket mer och ändå leverera service på toppnivå med leende på läpparna. Det här går ju inte längre! Det förstår alla! Man kan inte driva sina anställda hur långt som helst. Vi måste skapa rimliga arbetsvillkor och -förhållanden för de anställda och tydligt bestämma på kvalitetsnivån på den service vi erbjuder oavsett om det gäller äldreomsorg, barnomsorg eller skola. Kvalitet kostar, har vi sossarna tjatat alla år. Vi har inte råd att förlora våra anställda. Vi måste ta vår arbetsgivaransvar och ansvar inför brukarna med samma seriösitet och engagemang som den fysiska samhällsplaneringen får hos vissa. Och tyvärr, vi kan inte få allt om vi är inte beredda att betala. Så enkelt är det.

Inga kommentarer: