Jag behöver verkligen smälta in alla nya intryck från skolvärlden i Finland. Den pedagogiska personalen som vi mötte var verkligen kompetent och de hade en yrkesstolthet oavsett vilken åldersgrupp de arbetade med.
Folkpartistiskt=alliansens skolpolitik motverkar detta yrkesstolthet i och med de värderar olika yrkesgrupper olika t.ex. ställer olika behörighetskrav. Då bygger man medvetet in värderingar om olika pedagogiska utbildningar. Tydligast blir det med yrkes- och modersmålslärarnas utbildningskrav eller bristen på det jämfört med t.ex. ämneslärare. De som undervisar de yngre elever läser väldigt lite av alla ämnen. På det sätt höjer vi inte svenska elevers studieresultat. Läraren vet "lite" mer än eleven i bästa fall. NEJ! Vi måste specialisera i vissa ämnen och ha ordentliga kunskaper i dessa vilket skapar ämnestrygghet.
Det gemensamma med skolbesöken i Leeds och i Finland är att i båda länderna finns det flera vuxna i klassen. Skolassistenten, personliga assistenter, läraren. De kunde gruppera eleverna och under lärarens handledning utföra övningar i mindre grupper. Vi har alldeles för stora klasser med minimala eller inga möjligheter alls att dela den i mindre grupper t.ex. i matteundervisning.EN lärare per 25-30 elever kan omöjligen hinna försäkra sig om att alla hänger med i varje lektion. Tiden räcker inte till! Majoriteten har sparat in den möjligheten!!!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar