17 juni 2010

Jag som trodde att det blir lite lugnare efter sista kommunfullmäktige och efter att elever har slutat i skolan.Det blev inte så, inte ännu i alla fall. Men det positiva med det hela är att sossemor har gjort ganska mycket idag. Den långa processen med vårt handlingsprogram är i slutskede. Snart är det bara tryckeriet som saknas. Härligt!

Hur många tar tid egentligen till att gå igenom olika partiers handlingsplaner och jämför dem? För oss är handlingsprogrammet ett enormt viktigt redskap som styr vilka frågor vi kommer att driva under nästa mandatperiod oavsett om vi är i opposition eller i majoritet. Det lär bli intressant att se vilka partier har i verklighet stått bakom sina planer och AKTIVT drivit sina frågor. Jag vet att jag tjatar men sanningen är att DET RÄCKER INTE ATT SÄGA VAD MAN VILL OM MAN SEDAN INTE AGERAR EFTER DET. Ett praktiskt exempel ur verkligheten: bostadsbyggnadsprognosen togs upp i senaste kommunstyrelsens arbetsutskott. Jag yrkade att en tredjedel ut av nyproduktionen ska var hyresrätter. Vi har ju det lägsta antalet hyresrätter i länet och behovet av hyresrätter i olika storlekar är stort. Hur många av de andra partier som sitter i KSAU (=c, kd, m, fp) röstade med mig? INGEN!!! Men alla de kommer hävda i valrörelsen att de vill ha hyresrätter i Vallentuna. Ge mig chans att visa hur man fixar hyresrätter i Vallentuna! Jag skäms att berätta för mina politikerkolleger att de skilda, ensamstående, unga och äldre har hela 300 hyreslägenheter att köa till ifall de skulle behöva det . Det förmedlas hela 6-7 st årligen så det tar ett bra tag innan det blir dags.

En av våra toppchefer har slutat! Det finns sedan tidigare flera chefstjänsts poster kvar att besätta med i vår kommun.

Inga kommentarer: