11 januari 2011

I gårdagens DN kunde vi läsa att vårdnadsbidraget har inte precis varit nogon större succé. Mindre än 2% har sökt detta BIDRAG av de som är berättigade till det.
Jag kommer ihåg när vårdnadsbidraget kom upp som beslutsärende på kommunfullmäktige och jag, Ing-Marie och Parissa Molagoli dåvarande (DEX), idag(M) hade debatt om detta. Vi socialdemokrater var och är emot vårdnadsbidraget och Parissa var för. Vi tog upp det är det är oftast kvinnor som tar vårdnadsbidraget för män stannar inte hemma med 3000kr /månad. Parissa påstod stenhårt att det stämmer inte och hennes man kommer att göra detta. Vi får se!Statistiken talar emot! Höginkomstagare utnyttjar vårdnadsbidraget minst. Många outbildade invandrarkvinnor som skulle ändå stanna hemma med barnen är dem som söker bidraget. Deras barn skulle mest behöva komma in i en svenskspråkig miljö och lära sig språket och ta del ut av den pedagogiska verksamheten i förskolan.

Ni ska absolut inte misstolka mig nu! Jag bestämde själv att mina barn skulle vara hemma tills de var tre år gamla för språkinlärningens skull för att de skulle kunna få utveckla sina modersmål först i lugn och ro. Men vi ordnade detta utan samhällets bidrag med helgarbete/skiftarbete under de åren. Det går inte alltid men det är faktiskt inte många med dagens huslån som kan stanna hemma med 3000kr/månad även om man är beredd att sänka levnadsstandarden under barnens första viktiga år. Föräldrarna ska själv besluta om hur de vill ha det och så har de också gjort i alla tider med eller utan samhällets bidrag.

Inga kommentarer: