23 januari 2011

Jag besökte den nyöppnade Karbyhallen idag. Jag fick väldigt positiv bild om träningsutbudet, utrustningsnivån och mannen med sin familj som driver denna idrottshall. Det är skojjigt att det finns liv och rörelse i Karbyhallen igen.

Jag var också i kontakt med min rådgivare i öst nu på kvällen. Han är mycket klok man. Han brukar skaka om mina åsikter ordentligt och det var inte undantag idag heller. Jag resonerade med honom lite grand om länets valanalys som jag redan har kommenterat lite igår. Och jag märker att jag behöver djupare tankestunder med mig själv angående socialdemokratin och hur vår politik ska tilltala dagens väljare. Svårt att erkänna men så är det.

Socialdemokratin har spelat en ytterst viktig roll över 100 år i Sveriges samhällsutveckling. Våra väljare har gjort klassresan och har vänt oss ryggen trots att det var ett antal viktiga reformer som (S) aktiv drev och förverkligade och vilket möjliggjorde denna utveckling. Det känns som vi har levt länge på gamla meriter men nu är det slut och det syns i valresultatet. Dags att tänka nytt!!! Dags att fundera vad som behövs IDAG för fortsatt utveckling både på nationell och individnivå.

Trots det vill jag ändå fortsatt kommentera några punkter till på länets valanalys. Analysen konstaterar att "Vi måste ha ledare som ser ut och talar som de väljare vi borde ha - inte bara som de väljare vi har kvar".Eftersom valanalysen är mycket kort har de inte närmare exemplifierat vad de menar egentligen med detta. SER UT? Ska man ta det bokstavligen? I Finland har man berömda artister, idrottsstjärnor, skådespelare på olika partiers listor för att locka väljare. Det är oklart om dessa är de mest lämpade att utveckla partiets politik men "lyskraft" har de och det efterlyser länets valanalysgrupp.
Länet borde satsa ännu mer på de som har denna "lyskraft" enligt analysen. Det är sant att Ilija, Anders Johansson och Johanna Graf bland annat har lyskraft men de är OCKSÅ mycket duktiga politiker. Sedan är det trots allt så att Johannas politisk motståndare i Solna fick makten och har haft makten ett antal mandatperioder och jag kan inte avgöra hans "lyskraft" men att det är dock mycket, mycket mindre än Johannas tycker jag med bestämdhet, men han vann i alla fall. Jag nekar inte att lyskraften är en fördel men det verkar inte vara den avgörande faktorn när väljare står framför valurnan. Jag tror att det är trovärdigheten som spelar en stor roll. Och det måste bevisas under hela mandatperioden. Det räcker inte med storsatsning i valspurten. Ja, ja... jag lämnar valanalysen för idag. Den var provocerande och det lyckades de med mig i alla fall. De lyfter fram många alldeles utmärkta åtgärdsförslag men allt köper jag inte. Jag är inte beredd att sälja min ideologi/politik för valvinstens skull. Inte jag!!! MEN jag är beredd att förnya politiken. Och som sagt jag vet att det behövs!

Inga kommentarer: