22 januari 2011

På morgonen hade jag en känsla som kan beskrivas följande:
"Jag hade en gång en dröm.
Jag trodde att den var sann.
Så väcktes jag ur min sömn och drömmen försvann." (Cornelis Vreeswijk)

Men efter en timmes sjungande, promenad och kväll med favvosvägerskor kan jag stolt konstatera att

DRÖMMEN FINNS KVAR!!!!!!!!!!!!!

Och så till dagens ämne: valanalys.

Den är urtydlig, kort och lättläst.
Sossemors kommentarer:
Valanalysgruppen kan redan i inledningen delge oss deras syn på de största problemen som orsakade höstens valresultat. De skriver bl.a att 1) "Vi hade ingen tydlig politik för tillväxt och fler jobb" Sossemor: Det hade inte moderaterna heller. Det har de inte än idag!
2)"Vi hade ett rödgrönt samarbete som inte fungerade." Exempel saknas som stöd till påståendet.På vilket sätt fungerade den inte? Sossemor: Samarbetet kanske inte uppskattades av väljarna men i debatter/framträdanden skötte var och en av partiledarna sitt ämnesområde minst lika bra som alliansens företrädare om inte bättre.
3) "Vi förlorade slaget om regeringsdugligheten eftersom Moderaternas företrädare uppfattades som mer kompetenta än våra" Sossemor: Kan hända. Svårt att säga hur folk uppfattar något. Har detta framkommit i intervjuerna? Hur många har intervjuats? Folk VET att de flesta av våra företrädare har längre erfarenhet att vara i regeringsställning än alliansens företrädare.
4) "Vi upplevdes som omoderna och i avsaknad av framtidsanda" Sossemor:igen upplevelsen... svårt att kommentera men att vi skulle sakna en framtidsanda håller jag inte med. Men den är inte likadan som borgerlighetens, det är sant.Vi har annan väg till framtiden än borgerligheten.
5) "Vi tog inte Moderaternas förnyelse på tillräckligt stort allvar och missbedömde därför vår politiska motståndare." Sossemor:Moderaternas förnyelse innabar retorisk närmande till mittenpolitik och användandet av grundläggande begrepp/ord ur socialdemokratisk vokabulär. I och med de använde begrepp som historiskt förknippas med oss och kunde dölja sin verkliga politik i det så kunde de framstå som "bättre varianter av sossar".
Valanalysgruppens åtgärdslistan (s.3) jag hålla med om.

"Trots hög trovärdighet i sjukhusfrågor lyckades Socialdemokraterna inte vinna tillbaka makten i Stockholms läns landsting." Jag tycker så och andra sossar också men tydligen tyckte inte väljare så eftersom de gav Filippa Reindfelt förtroendet att styra landstinget under de följande fyra åren.

Valanalysgruppen ifrågasätter (S)-skattehöjningar i kommuner, landsting och på nationell nivå. De ifrågasätter folkets vilja att betala skattehöjningar trots det finns flera undersökningar att folk är beredda att betala lite mer bara de vet att pengarna går till det ändamål som har sagts. Det att länets sossar skulle ha en egen hållning i RUT-frågan än partiledningen vet jag INGENTING om. Länets hållning har inte innefattat Vallentunasossarnas åsikter. Analysgruppen föreslår att det borde diskuteras hur RUT kan utformas så att fler med lägre inkomster ska kunna använda sig av avdraget. Jag kommenterar inte detta.

Jag fortsätter imorgon. Nu måste jag hänga tvätten till tork och gå och sova.

Inga kommentarer: