11 juni 2011

Jag har bekantat mig i Berlin under de tva senaste dagarna. Imorgon blir det mer innan det är dags att aka hem till fullmäktigemötet pa mandag. Jag har tagit en del bilder som jag kommer att lägga ut pa min blogg nästa vecka när jag kommer at sladden som behövs för det.
Berlin är fortfarande en stad med kontraster tycker jag. Öst- och väst, skillnader i det mesta. Bara
skillnaden i höjden av byggnader märkte jag direkt. I gamla Öst-Berlin finns det höga hus, ingen "ordning" i byggandet som i den västra delen där husen har samma stil för det mesta när det gäller höjd, färgsättning osv.
Tysk mat är ingenting att hurra för men jag har nog inte lyckats ga ner i vikt trots att jag har gatt ett antal kilometer under de här dagarna. Pa nagot sätt far jag en känsla att tyskarna visar sin historia pa ett helt annat sätt än vi svenskar eller finnar. Historian är synlig och visst finns det orsaker till det. Vi nordbor skulle ocksa kunna göra ett och annat att visa för turisterna vilken roll vara länder har spelat under den senaste hundraarsperioden. Viktigt även för vara egna barn och ungdomar som verkar veta mer om USA:s historia än sin egen.
Har försökt hitta en äkta berlinmunk utan att lyckas. Fortsätter letandet imorgon...

P.S. Detta inlägg publiseras först nu. Lyckades inte på hotellet i Berlin.

Inga kommentarer: