14 juni 2011

Jag tänkte faktiskt lägga ut några bilder till. Jag måste ju öva för att bli duktigare på det tekniska. Dessutom vill jag gärna dela med mig lite av det intressanta och vackra som jag fick uppleva i Berlin. Här är bilden jag lovade igår. En vy över östra delen av Berlin. Ödet ville att jag skulle hamna just där för att se den kontrasten mellan de delarna.




Några bilder av muren kommer här.



Den berömda kyssen!


Ärligt sagt var efterrätten hyfsat goda. Här en bit av en äkta tysk äppelpaj, bakad i lager som en lasagne. Smakade gott med té.

Vid Sanssouci slottet fanns kung Friedrichs grav. Folk lämnar fortfarande potatis på hans grav som ett minne från tiden då kungen beslöt att alla bönder ska odla potatis på 30 %av sin areal för att vara bättre utrustade inför hungersnöd som återkom i europeisk historia med jämna mellanrum.
På Cecilienhofs slott fanns det massor av skorsten, alla olika. Bara tre av dem användes eftersom slottet hade även ett modernt uppvärmningssystem. Jag måste bara få visa en bild till från detta slott. Nämligen bild på det rummet (utvändigt) där "The big three" satt efter andra världskrigets slut.

Det blev ingen redovisning från kommunfullmäktige denna kväll heller. Imorgon blir det inga bilder, bara kommunpolitisk fakta.








1 kommentar:

persikokinden sa...

Kul med bilder! :)