15 juli 2011

Jag tittade filmen om Edith Piafs liv igår på TV. Väldigt fascinerande! Filmen var mycket bra gjord och jag blev riktigt berörd av hennes livsöde. Vilken styrka hon visade med att aldrig ljuga om eller mörklägga sin bakgrund utan vända det hela och lyfta fram det istället i sina sånger.

Det är lustig sammanträffande att hon kallades för sparven och jag har pga mitt röda hår haft smeknamnet Tilhi =sidensvans (fågelnamn alltså) och att Edith Piaf dog samma dag som jag föddes. I höst blir det en konsert i Piafs tecken i Berwardhallen för min del. Det ser jag framemot.

Ikväll var jag på bio och såg Potiche, en fransk troféfru där ämnen som kvinnofrigörelse, arbetsvillkor för anställda och makt togs upp på humorisktiskt och lite ironiskt sätt på 70-talets Frankrike. Verklig nöje! Obs och utan tröttande reklamtrailers i början!!!

Inga kommentarer: