16 augusti 2011

Jag blev faktiskt stolt över det faktum att Vallentuna kommun är med i Tekniklyftet. Tekniklyftet är ett två årigt projekt vars syfte är att öka intresset för teknikämnet i skolan. Projektet finansieras med hjälp av EU-pengar och Vetenskapshuset tillsammans med flera företag är med i detta. Stockholm, Sundbyberg, Botkyrka, Södertälje och Danderyd är de andra kommuner som deltar i projektet. Jag är helt övertygad om att det är absolut nödvändigt för Sveriges konkurrenskraf på världsmarknaden att vi har hög utbildningsnivå och kan utbilda tillräckligt många bl.a. ingenjörer som driver utvecklingen framåt exempelvis på de tekniska områden.
Dagens bästa föreläsare enligt mitt tycke var Cecilia Hertz, VD i Umbilical Design som bara sprudlade av teknikens möjligheter och tillämpningar i olika sammanhang.

Idag är det 29 år sedan jag kom till Sverige. Nästa år blir det jubileumsår. Då måste jag hitta på något roligt.

Inga kommentarer: