30 augusti 2011

Vad ska jag säga om Björklunds (?) förslag om att lärare ska lära av varandra och på sätt höja elevernas matteresultat. Björklund är beredd att satsa ganska mycket pengar på detta. Visst, alla medel behövs för att utveckla matteundervisning men att i värsta fall är resultatet att en blind leder en annan blind och det löser ingenting. Det blir bara kosmetiska förändringar som inte kommer att ge förbättrat resultat.
Jag är övertygad om att kombination av fördjupade ämneskunskaper och lite internationell input skulle göra bra för matteundervisningen.
Jag har haft förmån att besöka ett antal skolor både i Finland och i England och jag har fått massor av nya idéer som går direkt att tillämpa i det dagliga arbetet. Men det som gör verkligen en skillnad är att varendaste en mattelärare känner sig säker i sitt ämne. Och det gör inte alla idag! Det finns massor av lärare som knappast har matte i sina ämneskombinationer från lärarhögskolan men som undervisar i alla fall i det ämnet. Vissa fixar det, andra inte. Varje klasslärare behöver matte. Det borde inte gå att utbilda lärare för år f-6 utan matte. Tänk att få använda pengarna till att man får kompetenshöjande mattekurser på högskolenivå där det praktiska mattematerialet och tillämpning är naturliga del av kursen. Ja, det skulle synas på elevernas resultat.

Inga kommentarer: