12 augusti 2011

Jag skickade min ansökan om lärarlegitimation igår. Så småningom kommer ansökningsproceduren att kosta 1500kr. Jag fyllde alla papper och var noga med att jag hade alla bilagor som krävdes med.
Vet ni, jag känner mig ifrågasatt. Jag har varit behörig lärare snart 20 år och på något sätt känns det konstigt att jag inte får legitimation automatiskt utan jag måste intyga skolverket att jag kan mitt jobb EFTER ATT HA FÅTT LÄRAREXAMEN och EFTER ATT HA UNDERVISAT nästan 20 år. Vilken annan yrkeskategori hanterar man liknande sätt? Ingen!!!
Jag är för legitimeringen av lärare men att komma i efterskott och kräva av oss redan yrkesverksamma att bevisa vårt yrkesskicklighet är fel. Man ifrågasätter oss som personer trots vi är "resultat" av den utbildningen som staten har beslutat flera gånger om i historien. Egentligen ifrågasätter de sig själva och sitt system men vi lärare får göra jobbet. Troligen får många komplettera sina utbildningar för att kunna göra samma jobb de har gjort redan i åratal.
Läraryrket och lärarprofessionen har ifrågasatt av politikerna, av allmänheten, av föräldrarna och barn. Jag säger bara testa att undervisa, leda en grupp på 25 elever några dagar, en vecka innan du självsäkert går och säger någonting om yrket.

Läraryrket är en av de mest krävande, fascinerande, intressantaste yrken som finns. Det sägs att man måste öka attraktiviteten av yrket och visa mer respekt för pedagogerna. Är detta det rätta sättet?

Inga kommentarer: