17 juni 2012

Ja nu har det blivit officiellt om att Vallentuna kommun behåller kommundirektörs posten. (M), (C) och (KD) har tänkt efter och backar från sitt tidigare förslag. Klokt! VI ska syssla men visioner och målsättningar och lämna resten till kommundirektören och medarbetare att genomföra. Att inte ha anställda och fackföreningar med i förändringar av den här digniteten är aldrig lyckosamt. Jag kan inte heller låta bli att njuta av att  märka vilken kraft fackföreningar kan vara om de vill. Det är just det som är meningen med facken. En ensam röst väger ingenting men ju fler enade röster desto större makt.

Jag fick i höstas en bok från min väninna som jag har väntat på att få börja läsa. Den heter "Tron på förändring" och innehåller flera av Barack Obamas tal. Fantastisk läsning! Jag är bara i början av boken men tänker faktisk citera ett stycke ur den: " Ge varje barn en skolgång i världsklass genom att värva en hel armé av nya lärare med högre löner och bättre stöd; begära högre krav och mer ansvarstagande i klassrummen och genom att säga som det är: att den bästa utbildningen börjar med att föräldrarna stänger av TV:n, plockar undan datorspelen och engagerar sig i sina barns liv."

Citatet är mer aktuellt än man tror. Inte bara för att lärarna är väl den enda gruppen vars avtal inte är klar ännu men också för att skolresultaten behöver höjas även i Sverige och alla parter ska bidra till det arbete.
Obama måste få en period till som president. Han har en målsättning som ideologiskt påminner väldigt mycket våra socialdemokratiska tankar.

Regnfri dag önskas!

Inga kommentarer: