15 juli 2013

Jag har funderat på sistone hur man blir bemött när man berättar om sitt yrke eller vad man jobbar med  för nya vänner/ bekanta / personer man möter i olika sammanhang. Jag blir bemött på ett sätt när jag säger att jag är en lärare och på ett sätt när jag berättar att jag är politiker. Inte av alla och alltid men jag kan trots allt märka skillnaden. Först tänkte jag att vad konstigt, det är ju fråga om samma Jaana men efter en stund kunde jag själv konstatera att jag kan också göra likadant.
 Man skulle kunna tro att när jag berättar att jag är en politiker, alltså förtroendevald, så skulle det vara någonting positivt men det är tyvärr inte så. Bilden av politiker idag är inte positiv. Det är faktiskt synd att när man har valt att engagera sig aktivt i samhällsutvecklingen och försöker uppfylla sin del av demokratin så betraktas det inte alltid som positivt. Maktgalen, eget intresse eller något annat mindre  smickrande förknippas ofta med politiker.  Det är ytterst sällan man hör av vanligt icke politiskt aktiv person säga att vad roligt att du engagerar dig i dessa frågor eller liknande. Det är också mycket få som har en någorlunda korrekt uppfattning om vad det betyder i praktiken, vilka villkor man har exempelvis på lokalnivå.
Och läraryrket i Sverige har inte heller någon vidare status, vilken kombination! Tack och lov älskar jag jobba med båda av mina uppdrag. De är ytterst meningsfulla och utmanande.

Inga kommentarer: