2 juli 2013

(S) budget

Ur (S) budgetalternativ, del 5

1,2 miljoner kronor mer till kommunledningskontoret än vad alliansen ger. Varför?

Jag har berättat det här förr men...
På vägen till skolan som 14 åring cyklade jag alltid förbi en lampaffär och där hängde det (för mig) världens vackraste vita rosenlampa i skyltfönstret. Den ville jag ha! Den skulle passa perfekt i mitt blå-vita rum. Men den var dyr och sådana pengar hade man inte varken jag eller föräldrarna. Det var då jag lärde mig på riktigt att om man vill ha någonting här i livet så gäller det att jobba, jobba och jobba ännu mer. Jag fick sommarjobb den sommaren och kunde köpa den lampan.
Att vara på arbetsplats i god tid före kl.7 på morgonen och stämpla sitt stämpelkort och slita i solsken som trädgårdsarbetare när jag visste att en del av kompisarna solade och badade var inte lätt i början. Men att få den första egna lönen och kunna handla det man mest ville ha, var värt de sommarveckorna. Jag hann bada och ha sommarlov i alla fall. Dessutom fick man nya kompisar och man fick insikt om det viktiga som en ung människa bör få... kopplingen att slit lönar sig, kopplingen mellan arbete och arbetsglädje, kopplingen mellan arbete och pengar!
Rosenlampan hänger i mitt hem än idag.

Med den här bakgrundshistorien vill jag komma fram till att jobbfrågan är den absolut viktigaste politiska frågan för oss socialdemokrater. Det var fackföreningsrörelsen som en gång grundade partiet för över 100 år sedan. Människans rätt till arbete, vettiga arbetsvillkor och lön som går att leva på!!! Det är socialdemokrati!
1,2 miljoner kronor är inte så mycket pengar egentligen men man kan göra en skillnad med de pengarna. (S) vill ge många fler ungdomar möjlighet att få sommarjobb. Alliansens pengar räcker till ca 40 platser och vi har långt över 1000 ungdomar mellan 16-18 år i Vallentuna. Tillsammans med det lokala näringslivet kan vi skapa många fler arbetsplatser för ungdomar. Ungdomar måste få foten in i arbetslivet och det finns arbetsuppgifter inom kommunal verksamhet (äldreomsorgen, barnomsorgen, förvaltning...)som ungdomar kan göra.

Vi har också markerat företagarfrågornas vikt med en 200 000kr post. Dessa pengar skulle kunna vara ett startskott för ett företagarprojekt tillsammans med lokala företagare.Syftet naturligtvis är att underlätta och möjliggöra att fler vågar ta  steget att bli egna företagare eller våga ta ett steg till och anställa en. Eller  kanske behövs det titta närmare på det kvinnliga företagandet och de villkor som råder där. Vad kan kommunen göra där? Eller inom besöksnäringen? Här finns det massor att göra i vår kommun. Jobbskapande åtgärder...

Kommunjurist önskan har länge funnits på Socialdemokraternas budgetlista. Alla avtal, upphandlingar, tvister kräver sakkunnig hjälp av jurister. Idag köper kommunen konsulthjälp för dyra pengar. (S) vill ha en kommunjurist som är tillgänglig hela tiden (även för oppositionen för rådgivning osv.) och som hjälper kommunen att slippa t.ex. de onödiga möjligen kostsamma avbrott i upphandlingar osv. Den här finansierar vi med de pengarna som man lägger idag för konsulter och med det ekonomiska utrymmet som vi skapar med bättre skrivna avtal och upphandlingar och uppföljning.

Sist men inte minst finns den Socialdemokratiska arbetsgivarpolitikens grundprincip: kommunala tjänster ska vara heltidstjänster. Om sedan någon speciellt önskar att få jobba mindre så är det ok men grundtjänsten ska alltid vara en heltidstjänst. Heltid = möjlighet att försörja sig! Deltid= vara beroende av någon annans inkomster/ av samhället/ inte kunna försörja sig eller så är man så pass rik att man behöver inte jobba heltid. Det påstås vara omöjligt att fixa heltider på alla förvaltningar. Det tror vi inte ett dugg på!!! Det har gått att göra i Nynäshamn och det arbetet pågår i Sigtuna, varför skulle det inte gå i Vallentuna? Gör ett studiebesök i de kommunerna, ta kontakt med dessa kommuner, fråga! I (S) styrt Vallentuna har vi heltider! Det är en rättvisefråga och det är en jämställdighetsfråga. Det är en sossefråga!

Inga kommentarer: