5 november 2013

Jag blir alltid misstänksam när majoriteten vill inte veta om konsekvenserna av sina beslut. De bara kör. Igår beslöt de om att flytta hälften av strukturpengen till skolpengen utan att veta hur det egentligen påverkar skolornas ekonomi i Vallentuna. Strukturpengen ska kompensera de socioekonomiska faktorerna som påverkar elevernas studieresultat.  Jag har inte en aning om detta är en utmärkt ide t.ex. både för Lovisedalskolan och Kårstaskolan trots att jag kan ana att det kan finnas skillnader mellan föräldrarnas utbildningsnivå på dessa två skolor. MEN jag vill veta först hur det påverkar skolornas ekonomi innan jag beslutar om något. Därför röstade vi (S) emot detta förslag. Om förslaget inte har några större konsekvenser så kan det vara ok att öka skolpengsdelen men om det får för konsekvenser att man måste minska en lärartjänst någonstans så kan det ha större negativa effekter än vi anade.  Först fakta och konsekvenserna på bordet och sedan beslut! Det är ett sossesätt att jobba.

Inga kommentarer: