30 november 2013

Jag fick välja mellan Sverigefinska skolans julmarknad och S-kvinnors julgröt idag. Det blev en mysig stund med partivänner i Folkets hus även om jag hade behövt tennskor och plommonmarmelad från marknaden. Tenn behöver jag för att kunna spå på nyårsnatten och plommonmarmelad för mina finska bakverk. Allt går att lösa... jag gör min egen marmelad och tenn hittar jag säkert i mina gömmor i alla fall.

Vallentunas S-kvinnor är ett tåligt släkte med ett antal kvinnor som analyserar dagens samhälle  och maktstrukturer via kvinnoperspektiv och som driver partiets politik till att bli mer jämställd.  Den kampen har pågått länge. Nästa år fyller S-kvinnor i Vallentuna 80 år! Tänk att redan 80 år sedan tog kvinnor tid från alla hushållssysslor sent efter långa arbetsdagar och ville förändra och utveckla samhället. På den tiden var det absolut inte självklart att även kvinnor fick delta i det politiska livet och/eller inneha politiska maktpositioner. Vilka kämpar och förebilder de är för oss idag!

Inga kommentarer: