7 november 2013

Jag kommer ihåg hur föräldrarna engagerade sig i skolbussfrågor på den tiden när jag satt i Barn- och ungdomsnämnden för ett bra tag sedan. Föräldrarna var mycket måna om att bussen skulle bl.a. ha säkerhetsbälten på alla platser.  Det tyckte vi (S) också. Och så blev det. Varför tar jag upp det idag är att jag är förvånad över hur pass få vuxna själva använder säkerhetsbältet på bussen. Jag gör det men det är inte vanligt att varken vuxna- eller barnresenärer gör det. Vad finns det för säkerhetsfaktorer på Arrivas bussar (eller andras) som gör det onödigt att använda bälten? Är det någon större skillnad om man sitter i en personbil eller i en buss om olyckan är framme?

Den andra trafiksäkerhetsdetaljen är reflexen. Det är helt omöjligt att se gångtrafikanter under största delen av dygnet utan reflexer speciellt nu innan vi får lite snö. Skaffa gärna en reflex, en pytteliten detalj men ack så viktig!

Inga kommentarer: