12 februari 2015

Ungdomar!

Jag fick ett inbjudningskort till min gamla scoutkårens 50 års jubileum i Finland. Vilka fina minnen detta kort väckte! Jag bodde bredvid en kyrka där kyrkan organiserade massor av olika aktiviteter till barn och ungdomar. Gratis! Jag som kom från en familj med knappa ekonomiska resurser var detta utmärkt. Jag kunde sysselsätta mig där varje vardagskväll utom på fredagar då jag simmade. Flickgruppen, scouterna, barnkören osv. I och med kyrkans olika aktiviteter fick jag delta i olika lägren ( sommar, höst, helg...), besöka olika städer i Finland gratis eller till en mycket billig peng.

Eftersom jag har alltid varit en person som inte mår bra av att vara sysslolöst längre stunder var kyrkans verksamhet ett passande sätt att få olika sociala kontakter och få innehållsrik barndom trots föräldrarnas ekonomiska situation. Exempelvis  var jag en scoutledare, mitt första ledaruppdrag.

Vi Socialdemokrater i Vallentuna har en aktiv kyrkogrupp som har fokus på barn- och ungdomsverksamhet. Vi har diskuterat ett antal gånger om att ingen ska få hamna utanför kyrkans verksamhet pga föräldrarnas ekonomi och då tänker jag främst konfirmationslägren. Det är redan en känslig ålder och de sociala kontakterna och grupperingarna väger tungt i ungdomars liv. Att inte då få möjlighet att åka till konfirmationsläger tillsammans med sina jämnåriga pga kostnaden är fel.

Kyrkans och andra föreningarnas barn- och ungdomsarbete är oerhört värdefullt. Kommunen ska ta sitt ansvar och se till att föreningarna får rimliga villkor att driva sin verksamhet och också driva och utveckla sin egen verksamhet.

Vi ska tillsammans ge fina upplevelser och minnen till kommunens barn och ungdomar samtidigt som de får social uppfostran och meningsfull fritid. Ett utmärkt förebyggande arbete!

Inga kommentarer: