Det råder en mycket konstig rädsla för politik bland alliansen, speciellt bland moderater. Det känns som moderater vill "skydda" allmänheten från politiken och från politiker. Politik ska inte enligt dem blandas med det normala livet i vår kommun. Separata tillställningar ska det vara, en för folket och en för politiker. Kulturhuset ska skonas från allt som har med politik att göra. Vid lokalbokningar står politiska evenemang längst ner på listan. Information om politiska möten eller evenemang ska inte annonseras i kulturkalender men religiösa tillställningar accepteras. Det ska vara svårt att nå politiker. Samrådsmöten och dialog med allmänheten ska minsann inte användas i viktiga beslut.
Det här har pågått minst under den tiden jag har varit politiskt aktiv. Senast under julmarknaden fick vi socialdemokrater höra arga kommentarer från moderater om varför vi var ute på marknaden och önskade god jul till kommuninvånare och bjöd på glögg. Jag blev så rasande så jag gick en extra timme runt folk bara för att lugna ner mig. Ska politiker gömma sig vid olika evenemang? Eller ska vi spela opolitiska? Eller är marknaderna reserverade enbart för moderater?
Politik är vardag. Politik är att möta människor där de är. Politik är de problem och glädjeämnen folk har ute i byn. Så enkelt är det. Att vi olika partier har sedan olika sätt att lösa dessa problem eller olika prioriteringslistor hör till politiken. Politik ska inte skiljas från verkligheten, inte låsas in i kommunhuset eller döljas bakom fasader.
Moderater, jag kommer även i fortsättningen vistas alla de platser och evenemang jag själv önskar och vid de tider jag vill oavsett vad ni säger. Det finns inga överenskommelser och kommer inte att bli. Jag är förtroendevald politiker 24timmar i dygnet, året om. Det ska synas och höras på mig att jag är en socialdemokrat och mitt fina uppdrag är att berätta om våra idéer och lösningar när som helst och till vem som helst. Och jag gör det så gärna och med stort glädje! :)
6 januari 2016
1 december 2015
Bisysslor!
Det finns ett nytt förslag om "Regler för anställdas bisysslor och förtroendeskadlig verksamhet". Revideringen är välkommen speciellt efter vårens händelser i Bällstabergsskolan. Det ska vara klart och tydligt att det är fritt fram att ha bisysslor vid sidan av anställningen i Vallentuna kommun med vissa förbehåll: den ska inte vara arbetshindrande, förtroendeskadlig eller konkurrerande med huvudsysselsättningen.
I det nya förslaget finns ett nytt stycke som vi inte ha haft innan och som lyder: "Dessa uppdrag kan i sig vara förtroendeskadliga enligt LOA och ska alltid prövas av närmaste chef:
- Förtroendeuppdrag inom facklig, politisk eller ideell organisation"
Det här formuleringen ställer vi Socialdemokrater inte bakom. Vi medger att det kan finnas situationer där dessa uppdrag kan skada förtroendet men att det ska "alltid prövas av närmaste chef" är överdrivet och integritetskränkande. Om man har betydelsefulla uppdrag i fackliga, politiska eller ideella organisationer så är det ju känt i alla fall. Men att vara kassör i ett politisk parti, styrelseledamot i Naturskyddsförening eller lokalombud i förskolan är inte att betrakta som bisyssla. Det görs det inte heller i många kommuner t.ex. i Stockholms stad och i Huddinge. Jag har inte hittat en kommun som skulle ha en liknande formulering i sina regler.
Jag uppfattar detta nya stycke som kränkande och som ytterst negativ mot de personer som engagerar sig i olika föreningar på sin fritid.
I Allmänna bestämmelser (avtalet) under Mom. 2 Förklaras följande: " Förtroendeuppdrag inom fackliga, politiska eller ideella organisationer räknas inte som bisyssla enligt AB och kan därför inte åberopas som grund för att förbjuda en bisyssla."
I det nya förslaget finns ett nytt stycke som vi inte ha haft innan och som lyder: "Dessa uppdrag kan i sig vara förtroendeskadliga enligt LOA och ska alltid prövas av närmaste chef:
- Förtroendeuppdrag inom facklig, politisk eller ideell organisation"
Det här formuleringen ställer vi Socialdemokrater inte bakom. Vi medger att det kan finnas situationer där dessa uppdrag kan skada förtroendet men att det ska "alltid prövas av närmaste chef" är överdrivet och integritetskränkande. Om man har betydelsefulla uppdrag i fackliga, politiska eller ideella organisationer så är det ju känt i alla fall. Men att vara kassör i ett politisk parti, styrelseledamot i Naturskyddsförening eller lokalombud i förskolan är inte att betrakta som bisyssla. Det görs det inte heller i många kommuner t.ex. i Stockholms stad och i Huddinge. Jag har inte hittat en kommun som skulle ha en liknande formulering i sina regler.
Jag uppfattar detta nya stycke som kränkande och som ytterst negativ mot de personer som engagerar sig i olika föreningar på sin fritid.
I Allmänna bestämmelser (avtalet) under Mom. 2 Förklaras följande: " Förtroendeuppdrag inom fackliga, politiska eller ideella organisationer räknas inte som bisyssla enligt AB och kan därför inte åberopas som grund för att förbjuda en bisyssla."
1 november 2015
Vem har bråttom?
Arbetet av att ta fram ett miljöprogram för Kristineberg är i gång. Socialdemokraternas inställning till att exploatera östra sidan av Arningevägen är idag densamma som förut: VI VILL INTE BEBYGGA DEN SISTA TÄTORTSNÄRA SKOGEN I SÖDRA VALLENTUNA!!! Vi deltar dock i arbetet för att rädda det som räddas kan och för att kunna kräva största möjliga miljömedvetenhet i alla delar av planering och byggnation.
När Påtåkerplanen (området mellan tippen och industriområdet) gick igenom tog det inte lång tid innan moderaternas intresse riktades mot Kristineberg. Påtåker skulle ju ha kommunal service i närheten i form av äldreboende, skolor och förskolor och en väg till den kommande Arningerondellen. Kristinebergsskogen låg ju strategiskt lockande nära och så skulle det bli. Vallentuna har kommunägd mark närmare kollektivtrafik som kan bebyggas innan vi behöver ta anspråk av jungfrulig skogsmark långt borta från Roslagsbanan och kommunal service. I demokratin vinner majoritet och med hjälp av KD, C och FP har moderaterna drivit Kristinebergprojektet med envishet och med hjälp av alla möjliga konsulter så nu är vi i ett fas att ta fram ett miljöprogram för Kristineberg.
Tjänstemännen gör grundjobbet men meningen är att en grupp av utvalda politiker kan aktivt vara med att utforma detta miljöprogram. De två tillfällen à 1,5 timmar som jag hitintills har varit med har haft ytterst intressant innehåll men tid för ordentliga diskussioner, hämtning av bakgrundsfakta och möjlighet att bekanta sig med redan fina exemplen i övriga Sverige har vi inte. "Någon" har beslutat att sätta en tidsgräns till julen. Vi pressas att göra ett dåligt underlagsarbete för någon har bråttom att få detaljplanerna ut "i tid". Jag är mycket kritiskt till detta sätt att arbeta. Det är vi politiker som beslutar när planerna uppfyller våra krav och önskemål innan dem skickas ut. Eller är detta bara skendemokrati? Hur kan vi påverka på riktigt när vi politiker=lekmän inte ges praktiskt möjlighet att sätta oss i de olika miljöaspekterna pga tidspress?
Jag skulle vilja plocka bort hela projektet och lägga den i lådan. Detta är inte seriöst!
När Påtåkerplanen (området mellan tippen och industriområdet) gick igenom tog det inte lång tid innan moderaternas intresse riktades mot Kristineberg. Påtåker skulle ju ha kommunal service i närheten i form av äldreboende, skolor och förskolor och en väg till den kommande Arningerondellen. Kristinebergsskogen låg ju strategiskt lockande nära och så skulle det bli. Vallentuna har kommunägd mark närmare kollektivtrafik som kan bebyggas innan vi behöver ta anspråk av jungfrulig skogsmark långt borta från Roslagsbanan och kommunal service. I demokratin vinner majoritet och med hjälp av KD, C och FP har moderaterna drivit Kristinebergprojektet med envishet och med hjälp av alla möjliga konsulter så nu är vi i ett fas att ta fram ett miljöprogram för Kristineberg.
Tjänstemännen gör grundjobbet men meningen är att en grupp av utvalda politiker kan aktivt vara med att utforma detta miljöprogram. De två tillfällen à 1,5 timmar som jag hitintills har varit med har haft ytterst intressant innehåll men tid för ordentliga diskussioner, hämtning av bakgrundsfakta och möjlighet att bekanta sig med redan fina exemplen i övriga Sverige har vi inte. "Någon" har beslutat att sätta en tidsgräns till julen. Vi pressas att göra ett dåligt underlagsarbete för någon har bråttom att få detaljplanerna ut "i tid". Jag är mycket kritiskt till detta sätt att arbeta. Det är vi politiker som beslutar när planerna uppfyller våra krav och önskemål innan dem skickas ut. Eller är detta bara skendemokrati? Hur kan vi påverka på riktigt när vi politiker=lekmän inte ges praktiskt möjlighet att sätta oss i de olika miljöaspekterna pga tidspress?
Jag skulle vilja plocka bort hela projektet och lägga den i lådan. Detta är inte seriöst!
17 oktober 2015
Detaljplan för Snickerifabriken!
Och här kommer två förtydligande till gårdagens inlägg:
1) Socialdemokraterna är mycket positiva till förtätning av bostäder nära kollektivtrafiken. De fastighetsägare som skulle omfattas av Snickeritomtens detaljplan ska naturligtvis få möjlighet att stycka av sina tomter och bebygga med en villa till. Det är mycket olyckligt att den här möjligheten nu är kopplat till Snickeritomtens plan. Grannarna kan hamna i situation där de kanske ha ett intresse att stycka av sin tomt men är ändå emot flerfamiljshus på Snickeritomten. Hur ska de agera då?
2) För att Snickeritomten kan bebyggas med bostäder längre fram i tiden krävs planer tillsammans med Aerosol hur och var kan den verksamheten kan flyttas. S är mån om de arbetstillfällen som Aerosol erbjuder i kommunen och vill skapa bättre förutsättningar för dem att utveckla företaget. Men då är inte den nuvarande platsen det optimala och därför krävs samverkan för att kunna lösa detta.
1) Socialdemokraterna är mycket positiva till förtätning av bostäder nära kollektivtrafiken. De fastighetsägare som skulle omfattas av Snickeritomtens detaljplan ska naturligtvis få möjlighet att stycka av sina tomter och bebygga med en villa till. Det är mycket olyckligt att den här möjligheten nu är kopplat till Snickeritomtens plan. Grannarna kan hamna i situation där de kanske ha ett intresse att stycka av sin tomt men är ändå emot flerfamiljshus på Snickeritomten. Hur ska de agera då?
2) För att Snickeritomten kan bebyggas med bostäder längre fram i tiden krävs planer tillsammans med Aerosol hur och var kan den verksamheten kan flyttas. S är mån om de arbetstillfällen som Aerosol erbjuder i kommunen och vill skapa bättre förutsättningar för dem att utveckla företaget. Men då är inte den nuvarande platsen det optimala och därför krävs samverkan för att kunna lösa detta.
16 oktober 2015
Aerosoltomten!
Det ovanstående brevet hittade jag idag på kommunens postlista. Det gäller sk. Snickeritomten, tomten bredvid Aerosol där alliansen vill bygga bostäder trots alla kända risker. S har sagt nej, Länsstyrelsen har sagt nej och hotar ta planen till domstol om den drivs igenom av alliansen.
Brevet har skickats till de fastighetsägare som finns inom Snickerifabrikens planområde och de bjuds till ett dialogsamtal med kommunen. I brevet finns dessa två meningar som förbryllar mig enormt och de lyder så här: " I samrått planförslag föreslås det område på Er fastighet som i gällande detaljplan inte får bebyggas att minskas. Detta innebär bland annat att fastigheterna blir möjliga att bebygga med ytterligare hus vid en ev. avstyckning." Jag tolkar brevet och speciellt denna mening så att om Snickeritomtens detaljplan går igenom så kan grannarna stycka av sina tomter och tjäna en slant. Alltså bara om de inte är emot att det byggs bostäder på denna kanske farligaste tomt i Vallentuna. Man ska vara tyst och inte kritisera Snickeritomtens detaljplan så kan man senare sedan stycka av tomten och sälja den om planen går igenom. Varför får jag en väldigt dålig känsla i magen av detta? I vilken sits utsätter man egentligen dessa grannar?
19 september 2015
Flyktingar!
Sverigedemokraterna är i fart. Deras flygblad hittar du troligen i brevlådan med skrämselpropaganda. Deras enkla analys är att exempelvis låga skolresultat i kommunerna är resultat av flyktingar. Det är ett av de tydligaste sätten att visa hur oseriösa dessa personer är. Vallentuna har under de minst två senaste mandatperioden haft lägre meritvärden än väntad bland niondeklassare. Samtidigt har vi tagit emot några enstaka flyktingar som har ingen som helst påverkan på skolresultaten. Hoppas folk är medvetna om deras rädda och okunniga argumentation. Ensamkommande flyktingbarn är ofta väldigt ambitiösa elever som verkligen uppskattar vårt skolsystem och gör sitt absoluta bästa i skolan.
SD börjar med att skriva i sitt flygblad att Vallentuna är en av Sveriges välmående kommuner. Sant! Och enligt dem är statsminister Stefan Löfven hot mot det. Stefan Löfven är garanterad hot mot sverigedemokrater. Statsminister har redan i sitt första egna budgetförslag flera förslag som förbättrar vardagen för de äldre, skolor, lärare,... Socialdemokratisk ledd regering satsar på yrkeshögskolan, barn- och ungdomsvården, ökat bostadsbyggande, mer pengar till idrottsrörelsen och först och främst för fler jobb!!! Varje steg för bättre välfärd för alla är ett hot mot sverigedemokrater. Steg för steg gör vi livet en aning bättre för var och en av oss som bor i detta fantastiska land, Sverige. Humanism och solidaritet förknippas även internationellt med Sverige. Vi kan vara stolta av att bo i detta land som klarar av att erbjuda skydd trygghet för dem som flyr från krig och terror SAMTIDIGT som livsvillkoren förbättras också för oss redan bosatta.
SD börjar med att skriva i sitt flygblad att Vallentuna är en av Sveriges välmående kommuner. Sant! Och enligt dem är statsminister Stefan Löfven hot mot det. Stefan Löfven är garanterad hot mot sverigedemokrater. Statsminister har redan i sitt första egna budgetförslag flera förslag som förbättrar vardagen för de äldre, skolor, lärare,... Socialdemokratisk ledd regering satsar på yrkeshögskolan, barn- och ungdomsvården, ökat bostadsbyggande, mer pengar till idrottsrörelsen och först och främst för fler jobb!!! Varje steg för bättre välfärd för alla är ett hot mot sverigedemokrater. Steg för steg gör vi livet en aning bättre för var och en av oss som bor i detta fantastiska land, Sverige. Humanism och solidaritet förknippas även internationellt med Sverige. Vi kan vara stolta av att bo i detta land som klarar av att erbjuda skydd trygghet för dem som flyr från krig och terror SAMTIDIGT som livsvillkoren förbättras också för oss redan bosatta.
1 september 2015
Rekrytering
I serien av Vallentunas kommundirektörer har turen kommit till Victor Kilén. Han valdes på kommunstyrelsemötet igår. Den genomsnittliga tjänstgöringstiden för de föregående direktörer har varit ca två år. Nu hoppas vi verkligen att Victor slår rekord på denna front.
Denna rekryteringsprocess hade sina brister vilket gjorde det omöjligt för oss socialdemokrater (och miljöpartister) att delta i beslutet.Under pågående process blev det plötsligt klart (Tack Jerri!) att det inte är KSAU utan kommunstyrelsen som ska fatta beslut om vem som ska anställas som kommundirektör. Då hade KSAU redan hunnit ha den första intervjurundan. Det betydde att jag ensam från hela S-gruppen kunde vara med och gallra fram två toppkandidater. Ja, det fanns en "stund" då det fanns bara en kandidat tills fackföreningarna höjde sina röster och krävde få vara med "på riktigt". Det var tur att vi hade två duktiga kandidater att visa upp.
Fackföreningarna och ledningsgruppen bestående av förvaltningschefer intervjuade dessa två. De KS-ledamöter som inte sitter i KSAU fick inte denna möjlighet. De skulle alltså fatta beslut utifrån vad fem personer hade fått för uppfattning. KS ledamöterna hade inte fått skriftlig information t.ex. via kallelsen om kandidater (t.ex. CV).
För vår S-grupp var det ytterst viktigt att få veta hur både ledningsgruppen och fackföreningar hade upplevt kandidaterna INNAN vi kunde förorda någon ut av dessa två inför förhandlingen med facken. Den informationen fick vi vid sittande bord! Vi kände tidspressen på oss och ingen möjlighet fanns att resonera mer med facken.
Samma hände igår. Inga bilagor i kallelsen. Det var underligt att majoriteten i KS verkade inte ha något intresse om att fråga efter förhandlingsprotokollet från MBL-förhandlingarna. Ville de inte veta vad facken tyckte? Ing-Marie (S) frågade så klokt om inte alliansen förstod att de fackliga representanterna företrädde kommunens 1500 anställda. Deras röst väger ganska mycket tycker vi!
Jag frågade efter MBL-protokollet och vi fick dem igen vid sittande bord!!! 15-20 minuters ajournering för att läsa och fundera på vilken ut av kandidaterna skulle vi ställa oss bakom. Helt omöjligt uppdrag! Då föreslog vi att beslutet skulle delegeras till dem som har träffat kandidaterna och kunde lättare bilda en uppfattning om lämplighet. Det tyckte inte alliansen om. Beslutet skulle tas nu och av personer som enligt vår uppfattning hade alldeles för lite bakgrundsinfo för kunna anställa kommunens högsta tjänsteman.
Då valde vi att inte delta i beslutet pga icke professionell rekryteringsprocess. Förhoppningsvis alla har lärt sig något ut av detta. Vi önskar Victor lycka till med jobbet!
Denna rekryteringsprocess hade sina brister vilket gjorde det omöjligt för oss socialdemokrater (och miljöpartister) att delta i beslutet.Under pågående process blev det plötsligt klart (Tack Jerri!) att det inte är KSAU utan kommunstyrelsen som ska fatta beslut om vem som ska anställas som kommundirektör. Då hade KSAU redan hunnit ha den första intervjurundan. Det betydde att jag ensam från hela S-gruppen kunde vara med och gallra fram två toppkandidater. Ja, det fanns en "stund" då det fanns bara en kandidat tills fackföreningarna höjde sina röster och krävde få vara med "på riktigt". Det var tur att vi hade två duktiga kandidater att visa upp.
Fackföreningarna och ledningsgruppen bestående av förvaltningschefer intervjuade dessa två. De KS-ledamöter som inte sitter i KSAU fick inte denna möjlighet. De skulle alltså fatta beslut utifrån vad fem personer hade fått för uppfattning. KS ledamöterna hade inte fått skriftlig information t.ex. via kallelsen om kandidater (t.ex. CV).
För vår S-grupp var det ytterst viktigt att få veta hur både ledningsgruppen och fackföreningar hade upplevt kandidaterna INNAN vi kunde förorda någon ut av dessa två inför förhandlingen med facken. Den informationen fick vi vid sittande bord! Vi kände tidspressen på oss och ingen möjlighet fanns att resonera mer med facken.
Samma hände igår. Inga bilagor i kallelsen. Det var underligt att majoriteten i KS verkade inte ha något intresse om att fråga efter förhandlingsprotokollet från MBL-förhandlingarna. Ville de inte veta vad facken tyckte? Ing-Marie (S) frågade så klokt om inte alliansen förstod att de fackliga representanterna företrädde kommunens 1500 anställda. Deras röst väger ganska mycket tycker vi!
Jag frågade efter MBL-protokollet och vi fick dem igen vid sittande bord!!! 15-20 minuters ajournering för att läsa och fundera på vilken ut av kandidaterna skulle vi ställa oss bakom. Helt omöjligt uppdrag! Då föreslog vi att beslutet skulle delegeras till dem som har träffat kandidaterna och kunde lättare bilda en uppfattning om lämplighet. Det tyckte inte alliansen om. Beslutet skulle tas nu och av personer som enligt vår uppfattning hade alldeles för lite bakgrundsinfo för kunna anställa kommunens högsta tjänsteman.
Då valde vi att inte delta i beslutet pga icke professionell rekryteringsprocess. Förhoppningsvis alla har lärt sig något ut av detta. Vi önskar Victor lycka till med jobbet!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)