6 september 2010

Det är ju så här i livet att vissa dagar går allt ok och andra lite sämre. Idag vaknade jag med verkligen sosseröda ögon och tänkte vad jag kan jag göra åt detta. Jag hade skolbesök, valstuga och kommunfullmäktige på min "att göra lista". Det var bara att koka vatten och rensa ögonen så gott det gick.

Idag har jag haft en av de finaste kampanjdagarna hitintills. Skolbesöket gav mig mer motivation att kämpa vidare för mindre förskolegrupper och mer resurser till den verksamheten.Det är skamligt att ha uppemot 7 barn per anställd i förskolan!!! Personalen får inte möjlighet att planera verksamheten eller tid att dokumentera barnens utveckling osv idag i våra kommunala förskolor. Det finns för lite personal!!! Vårt krav att ha högst 5 barn per anställd är högaktuellt. Vi kan inte fortsätta att slita ut den enormt duktiga personalstyrkan vi har. Vi ska vara måna om dem och ge dem möjlighet att bedriva det pedagogiska arbetet de är anställda för. Det ska de göra för våra barn. Behöriga och duktiga anställda i skolan och förskolan kostar. Därför kan vi inte gå med på skattesänkningar.

Jag hade turen att få träffa flera mycket trevliga personer vid valstugan idag. Det är helt fantastiskt hur mycket energi man får utav samtal med valstugebesökare. Man får inspiration, tips, får höra olika synvinklar osv. Man kan ju inte gå och kramas med främmande men i vissa fall skulle jag vilja göra det bara för att visa hur mycket jag värdesätter deras konstruktiva diskussion med oss.

Kommunfullmäktigemötet gick förhållandevis luhgt till. Mest talutrymme tog naturligtvis bostadsbyggnadsprognosen. Vi från (S) vill att en tredjedel av nyproduktionen i kollektivnära lägen och på kommunägda marken ska vara hyresrätter, att området Kristineberg lyfts bort från hela prognosen, likaså Södra Haga (=området runt blivande Haga skola vid IP). Vi vill inte ha bostäder där. Även den skogen behövs som friluftsområde. Molnby och Ubby området vill vi börja bygga redan 2011 istället för 2014. Om allt detta blev det omröstning och vi fick stryk av alliansen. Miljöpartiet avstod från votering. Ja, ja! Jag är optimist och vill se dessa frågor uppe i dagordning senare på hösten/vintern med oss i majoritet. Hoppas många väljare tycker likadant.

Liten varning: eftersom (M) kom med ett löfte om att bygga hyreslägenheter i Kristinebergsskogen kan folk kanske tro att vi emot hyresrätter när vi inte godtog Kristineberg i bostadsbyggnadsprognosen. Men nej så är inte fallet. Vi är FÖR HYRESRÄTTER men de ska byggas nära centrum för de unga, äldre, ensamstående med barn och alla andra som är i behov av hyresrätter och slipper därmed skaffa sig en bil. Det kallar vi för ett hållbart byggande.

Kan morgondagen bli bättre än idag? Jodå! Jag berättar sedan...

Inga kommentarer: