3 oktober 2010

Jag var på söndagspromenad i Kristinebergsskogen med familjen. Sonen hittade massor av trattkantareller. Jag vet att kampen om skogen är förlorad men det känns så fel att förstöra denna tillgång till gratis friskvård i helt underbar miljö. Vad kommer det att finnas kvar av den här skogen om några år? Den gröna mjuka mossan som döljer de goda kantarellerna kommer att ge plats för JM:s flerbostadshus. Jag är innerligt ledsen att jag lyckades inte övertyga flera att välja vår linje för bostadspolitik i kommunen. Det kommer att bli mardrömsdag när de första träden huggs ner.

Ni som röstade på oss socialdemokrater, ni som kryssade mig personligen, era röster ger oss kraft att fortsätta det politiska arbetet mot de mål som vi har gett till er i form av vårt handlingsprogram. Vi gör vårt bästa att vara värda ert förtroende och jag hoppas att ni kontaktar oss per mail eller personligen med era åsikter och önskemål. Jag vet att jag har sagt detta redan förr men jag ville säga det igen.

P.S. Sverige har Nordens högsta ungdomsarbetslöshet enligt en rapport från Nordiska ministerrådet. Dags för Vallentuna att göra sin del att förbättra de siffrorna. Ska moderaterna ta ungdomars verklighet på allvar och göra någonting åt detta?Budgetarbete pågår, kommunplanearbetet pågår, alla möjligheter finns...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Jaana, jag var också på promenad med mina barn idag i Kristinebergskogen. Underbar vacker höstdag i skogen. Mina flickor samlade löv och kottar och kände på mossan. Vi låg i den mjuka mossan en stund och bara lyssnade. Under vår utflykt sa min äldsta tjej (6 år) gång på gång vad härligt hon tyckte det var att vara där. Det kändes riktigt jobbigt men jag var tvungen att berätta att skogen kommer tyvärr inte att vara kvar snart. Mina flickor frågade varför och jag hade inget bra svar. De hoppades att deras favoritställe, kullen med den mjuka mossan skulle få vara kvar.
Du ska ha ett stort tack för allt arbete och engagemang du har lagt på att rädda skogen. Våra röster och våra protester räckte inte den här gången.
Finns det någon facebooksida om Kristinebergsskogen?
Vänliga hälsningar,
Bällstabergsbo

Jaana sa...

Tack själv! Nästa etapp blir att se till att så stor del av skogen som möjligt blir kvar. Men det blir svårt eftersom det planeras vägar, ca 900 bostäder, äldreboende, skolor och ev. idrottsplats där.
Det finns ingen facebooksida om Kristinebergsskogen så vitt jag vet.
Vi ska njuta av skogen så länge den finns.