29 december 2010

Min äldsta dotter flyttar hem om några dagar när det tillfälliga hyreskontraktet tar slut vid årsskiftet. Jag har ingenting emot att hon bor hemma men jag är ledsen att det ska behöva ta ett antal in och ut-turer innan dagens unga vuxna hittar sitt boende, för de vill vara vuxna och till vuxenhet hör till att bo själv.
Dagens bostadmarknad och boendepolitik tvingar unga vuxna att bli "svenssons" för tidigt. För att få bostad så måste de ha fast inkomst och ha en "plan" för att få lån från banken + det behövs de nödvändiga insatspengarna.
Min dotter vill inte vara "svensson" ännu. Hon vill göra annat med pengarna och med livet just nu. Hon vill inte inleda en långvarig relation med en bank och etablera sig på det sättet ännu. Det tillåts inte idag eller det är omöjligt idag för hyresrätter finns inte för min dotter och inte för många många fler döttrar och söner.
Det sitter ett antal nya och gamla riksdagsledamöter i Riksdagen och vi i Vallentuna har nya och gamla kommunfullmäktigeledamöter och majoriteten av de båda säger att vi kan INGENTING göra om inte marknaden vill bygga. Det ska var lönsamt att bygga hyresrätter. Majoriteten i riksdagen och i Vallentuna är inte beredda att subventionera byggandet av hyresrätter. Att hitta på andra sätt verkar vara mindre viktigt det med.
Ja, visst JM har lovat bygga hyresrätter i Kristinebergsskogen om vi låter de bygga tillräckligt mycket. Vi ställs inför ett val att förstöra enormt vacker hällmarksskog för att få ett mindre antal hyresrätter, möjligen.
VEM STYR I VALLENTUNA: JM/BYGGBOLAGEN ELLER DE FOLKVALDA?

Inga kommentarer: