6 december 2010

Sossemor hade hela familjen samlad vid middagen idag. Och jag njöt...
Min dotter tog upp till diskussion om fattigdomen bland barn i SVERIGE idag. För många föräldrar kan juletiden vara en mycket svår tid att försöka ordna julklappar och även julmat till sina barn. Evin Cetin(S) tog upp dessa frågor i sin valkampanj i höstas.
Det finns alldeles för många barn i Sverige vars föräldrar inte har råd att skaffa t.ex. glasögon till sina barn även om behovet finns eller föräldrar som inte kan ordna några som helst sommarlovsaktiviteter till sina barn under det långa sommarlovet pga. pengabrist. Vad gör samhället i den här situationen? Inte mycket och inte tillräckligt!!!
Jag läste i Majblommans hemsida att ytterst få landsting subventionerar barnens glasögonköp. Ska vi acceptera att flertalet av landsting inte tycks ha råd att de barn som behöver glasögon få dessa till lägre kostnad eller helst få dessa helt gratis? Vad gör kommunerna för att erbjuda kommunens barn kostnadsfria sommaraktiviteter? Vad gör Vallentuna? Vad gör jag, Sossemor? Jag erkänner att jag har inte tänkt på saken förrän min dotter tog upp detta ikväll.
Hur fungerar det med biståndsbedömning när en familj med svår ekonomisk situation behöver hjälp av samhället? Tar de hänsyn till att det är juletid eller sommarlov då familjen har större behov för barnens skull? Att kanske bevilja en extra summa för badkortet till Kvarnbadet på sommaren eller en summa för att barnen ska få möjlighet att känna att det är jul. Eller sparar man på detta? Räcker vår solidaritet till dessa barn? Hur bemöter kommunens anställda dessa familjer vid juletider? Hur hårt pressade är de att hålla bugdetten?
I alla fall, min dotter som studerar och lever med ganska små marginaler sänkte pengar just till majblommans insamlingskonto så att fattiga barn i Sverige får möjlighet till det som vi ofta betraktar som självklarhet.
Jag tänker göra detsamma (plusgiro 901907-6 eller via deras hemsida) samtidigt som jag ska undersöka hur vi kan förbättra situationen för dessa barn i vår kommun med målsättning om att t.ex. ordna sommaraktiviteter, ha fritidsgårdar öppna på sommaren osv. Barnen är oskyldiga och de ska inte behöva lida för exempelvis föräldrarnas arbetslöshetens skull.

Inga kommentarer: